În Primăria și Consiliul Județean Bacău se muncește inclusiv de sărbători, iar acest lucru ar putea fi o veste nemaipomenită. Din păcate însă, munca prestată de angajații celor două instituții în zilele de sărbătoare nu au rolul de ne face viața mai bună, ba dimpotrivă, ele ascund de ochii cetățenilor deciziile pe care aleșii le adoptă.

Modul în care Consiliul Local și Consiliul Județean Bacău aleg să supună votului proiecte dintre cele mai importante demonstrează că la nivel local și județean subiectul transparenței este în continuare neluat în serios (după cum arătam și acum două săptămâni – https://bacaulactiv.ro/consultarea-publica-in-bacau-subiect-tabu-pentru-autoritatile-locale/ – suntem printre cele mai netransparente județe din țară). Astăzi, atât în CL cât și în CJ se votează două proiecte prin care se aprobă conturile de execuție pe anul curent ale Primăriei și Consiliului Județean (adică gradul de îndeplinire a obiectivelor propuse, ce cuprinde toate investițiile efectuate de instituție în anul 2015, încasările și plățile efectuate). Este, cu alte cuvinte, un raport ce arată unde, cât și cum s-a investit în municipiul și județul Bacău în 2015, informații ce ar trebui prezentate atât consilierilor, cât și cetățenilor care, măcar o data pe an, ar trebui să știe ce s-a realizat din ceea ce s-a stabilit în bugetul inițial.

Atât Consiliul Local, cât și Consiliul Județean, au apelat pentru ședința de astăzi la ședințele extraordinare, anunțate cu doar 1-2 zile înainte, cu toate că dispozițiile de convocare și anunțurile de pe site sunt antedatate. Dovadă stă faptul că anunțul privind ședința extraordinară a Consiliului Local Bacău desfășurată astăzi, de la ora 14:00, a fost publicat pe site-ul primăriei chiar în ziua de Crăciun, pe 25 decembrie, la ora 11. În același timp, la Consiliul Județean anunțul referitor la ședința de luni, ora 13:00, apare publicat de pe data de 24 decembrie, zi lucrătoare în care însă majoritatea oamenilor nu obișnuiesc ca printre pregătirile de Crăciun să arunce un ochi și pe site-ul Consiliului Județean (mai ales că anunțul este ascuns pe o pagină din subsolul website-ului). Evident, nu există comunicare dincolo de cele două site-uri ale instituțiilor, așa că dacă un cetățean ar fi dorit să afle din timp de cele două ședințe de astăzi i-ar fi fost practic imposibil.

Cea mai gravă situație o reprezintă, în continuare, comunicarea Primăriei cu cetățenii, cea care s-a întrecut de această data în hărnicie și a lucrat chiar și în ziua de Crăciun, pe 25 decembrie.

primaria-bacau-1

Cel mai probabil, există trei variante prin care anunțurile ajung să fie sau să apară ca fiind publicate pe site-urile instituțiilor la aceste date:

  1. Un angajat a lucrat în data de 25 decembrie, (lucru care va fi dovedit de pontajele pe care le vom solicita primăriei întrucât sunt documente publice), ceea ce înseamnă că acesta va fi plătit cu ore suplimentare, din bani publici. Dacă luăm în calcul această variantă, inclusiv ideea ședinței a apărut târziu (lucru deloc probabil întrucât vorbim de bugete, cheltuieli, lucruri care se pregătesc din timp, nu cu trei zile înainte).
  2. Anunțul a fost publicat în mod voit într-o zi de sărbătoare, în care oamenii, de regulă, nu intră pe site-ul primăriei.
  3. Anunțul a fost publicat cu o zi-maxim două pe site-ul primăriei (asemenea multiplelor cazuri semnalate de noi) cu o dată anterioară, astfel încât nici măcar cei interesați să nu poată afla de desfășurarea ședinței. Această variantă este și cea mai probabilă, date fiind experiențele foarte recente cu problema transparenței administrației locale. De exemplu, ședința extraordinară din 22 decembrie a fost anunțată cu doar 14 ore înainte presei locale, inclusiv unii dintre consilieri afirmând că au aflat de ședință cu doar câteva ore înainte. (https://bacaulactiv.ro/sedintele-consiliului-local-bacau-se-anunta-mai-nou-doar-pe-email/)

Anunțul Ședinței de la Consiliul Județean Bacău publicat pe 24 decembrie

cj-bacau-1

Ce spune legea

Potrivit Legii administrației publice nr. 215/2001, articolul 39, alineatul 3, convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unităţii administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţie consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.


Cine poate rezolva problema transparenței

În alte județe și municipii, autoritățile au înțeles că transparența în fața cetățenilor constituie o normalitate, iar informarea și includerea acestora în discutarea problemelor de interes public a devenit o regulă. Cu toate acestea, dacă transparentizarea nu vine din proprie inițiativă, cea care trebuie să intervină este instituția Prefectului. Prima responsabilitate a acestuia, în calitate de reprezentant al Guvernului, este aceea de a asigura, la nivelul județului Bacău, aplicarea si respectarea Constitutiei, a legilor, a ordonantelor si a hotarârilor Guvernului, a celorlalte acte normative, precum si a ordinii publice. Cum am arătat deja, legea este călcată în picioare de ani buni, însă o sesizare din partea prefectului de Bacău, Dorian Pocovnicu, întârzie să apară.

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Poți publica primul comentariu la acest articol.

Lasă un comentariu

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.