Metodologie de monitorizare a activitatii parlamentarilor

Platforma online este realizata prin folosirea datelor statistice si a informatiilor disponibile despre cei 18 parlamentari de Bacau pe paginile de internet ale celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei (www.cdep.ro si www.senat.ro), prelucrate de membrii echipei de monitorizare si aduse intr-o forma usor accesibila publicului larg.

Site-urile celor doua camere sunt vizualizate zilnic, iar informatiile sunt actualizate pe platforma noastra imediat ce acestea au fost facute publice. Lunar, pe pagina dedicata fiecarui parlamentar este sunt rezumate activitatile intreprinse de acesta.

In vederea unui proces de monitorizare obiectiv privind parlamentarii de Bacau sunt analizate si prelucrate statistic informatii referitoare la toti deputatii si senatorii, care includ:
– prezenta la vot a fiecarui parlamentar in plen, pentru mandatul 2012 – 2016. Prezenta este calculata prin calcularea procentului de voturi electronice exprimate de parlamentar din totalul celor exprimate in plen. De exemplu, daca parlamentarul X a votat de 1157 de ori, iar numarul total de voturi exprimate in Parlament este de 1853, atunci prezenta sa in plen va fi de 1157/1853 x 100, adica 62,4%;
– numarul si analiza initiativelor depuse in perioada monitorizata si a eficientei acestora. Eficienta parlamentarului in ceea ce priveste initiativele legislative depuse reprezinta procentul acelor initiative care au devenit legi din totalul celor la care parlamentarul este semnatar;
– numarului interpelarilor si intrebarilor adresate de catre parlamentarii de Bacau Guvernului sau altor autoritatii publice si analiza continutului acestora;
– numarul si tipologia luarilor de cuvant, a declaratiilor politice si analiza continutului acestora;
– prezenta in mass media locala si centrala a parlamentarului;
– prezenta parlamentarilor la evenimente publice;
– Informatii despre activitatea biroului parlamentar din teritoriu;
Informatiile despre fiecare parlamentar includ si mentionarea apartenentei parlamentarilor la organismele de lucru ale Parlamentului cum ar fi grupuri parlamentare, comisii permanente sau comune.

Metodologia de monitorizare a activitatii consilierilor locali si judeteni

Monitorizarea activitatii consilierilor locali si judeteni din Bacau este primul demers intreprins in acest sens la nivel national, astfel ca nu exista proceduri predefinite pentru realizarea acesteia. Spre deosebire de activitatea parlamentarilor, cea a consilierilor locali si judeteni nu beneficiaza de o transparenta similara, implicarea acetora in procesul decizional fiind mai putin evidenta, astfel ca procesul de monitorizare implica, in primul rand, urmarirea activitatii din cadrul sedintelor ordinare si extraordinare de consiliu.

Profilul fiecarui consilier local include urmatoarele informatii:
– Informatii personale si date de contact;
– Informatii prezentate in declaratia de avere si de interese;
– Prezenta la sedintele CL;
– Propunerile pe ordinea de zi ale consilierului;
– Hotararile pentru care consilierul s-a pronuntat „Pentru”;
– Hotararile pentru care consilierul s-a pronuntat „Impotriva”;
– Evenimentele la care acesta a luat parte (conform informatiilor din presa, a observarii directe si a discutiilor cu alesul);
– Prezenta in mass-media;
– Alte observatii care pot fi de interes pentru cetateni – de ex. traseismul politic, locul de munca rezultatele unor anchete jurnalistice, etc