Advocacy prin design: tinerii cu #tact din județul Bacău au dezvoltat macheta spațiilor pe care vor să le transforme

24 de tineri și profesori din Moinești, Sascut, Sănduleni și Zemeș (județul Bacău) au dezvoltat o campanie de advocacy pentru transformarea unor spații publice de interes pentru comunitățile din care provin. Dincolo de identificarea problemelor, tinerii au dezvoltat „soluția” sub forma unor machete a locurilor pe care își propun ca, în colaborare cu autoritățile locale, să le schimbe.

comunitati-Bacau

16 tineri, 8 profesori, 3 facilitatori și obiectivul de a învăța cum se poate mobiliza o comunitate pentru a transforma problemele în soluții pentru tineri cu sprijinul autorităților locale. Acesta este, pe scurt, descrierea trainingului de Dezvoltare Comunitară, organizat în perioada 24-27 februarie, la Slănic-Moldova, de Asociația Romanian Youth Movement for Democracy (RYMD), în cadrul proiectul TACT – Tineri Activi pentru Comunitate. Participanții sunt reprezentanții celor 4 comunități din județul Bacău – Moinești, Sascut, Sănduleni și Zemeș – unde echipa RYMD lucrează deja de un an, cu scopul de a dezvolta gândirea critică și competențele civice ale tinerilor cu obiectivul de a-i transforma în cetățeni care-și cunosc drepturile și care se implică în dezvoltarea comunității lor.

Participanții au învățat, prin metode non-formale, ce este o campanie de advocacy, care sunt competențele necesare pentru a o organiza și ce instrumente de influențare a deciziei publice pot să utilizeze (precum masa rotundă, petiția sau utilizarea Legii 544/2001 privind transparența informațiilor publice).

training Bacau TACT

Harta comunității

Tinerii din cele patru localități au dezvoltat Harta comunității în care au reflectat ce poate fi îmbunătățit în comunitatea lor, precum și cum și-ar dori ca spațiile publice să arate. Utilizând materiale precum piese de lego, hârtie colorată, reviste, stickere colorate, carioci sau plastelină, aceștia au realizat replici ale locurilor din comunitatea lor care reprezintă o problemă pentru tineri, precum: lipsa unui teren de sport în incinta școlii și a unui centru de tineret (Sănduleni), parcul din Sascut care nu are aproape niciun fel de dotare și în care tinerii nu își pot petrece timpul, neutilizarea școlii vechi din satul Bolătău și stadiul avansat de degradare în care se află „hotelul” balnear din Moinești și riscul pe care acesta îl reprezintă în prezent pentru trecători.

Cum vrem să arate comunitățile noastre

Ulterior, aceste probleme au fost „pozitivate”, iar tinerii au dezvoltat macheta spațiilor așa cum își doresc să se transforme în urma campaniei de advocacy. Astfel, în comuna Sănduleni au fost „construite” terenul de sport din incinta curții școlii și centrul de tineret; în Sascut, au fost amenajate aleile, băncile, echipamentele de joacă și foișorul în care vor sta tinerii în Parcul Tineretului; în satul Bolătău, comuna Zemeș, a fost dezvoltat Centrul Integrat pentru Tineret, în care se vor desfășura activități de robotică, șah, teatru sau dans, iar la exterior au fost amenajate un teren de sport și pista de skatebord; în Moinești, a fost „deschis” un centru balnear și un hotel de patru stele, cu importanta mențiune că urgența și campania de conștientizare se va derula în jurul necesității protejării trecătorilor din apropierea clădirii.

După identificarea obiectivelor campaniei lor de advocacy, echipele au dezvoltat un Plan de Dezvoltare Comunitară

Un rol important în dezvoltarea unei campanii de advocacy de succes îl are comunicarea și modul în care mesajul este transmis în comunitate. Astfel, fiecare echipă a dezvoltat o serie de materialele de comunicare pentru propria campanie, precum un logo/o imagine reprezentativă sau un material video care să atragă atenția asupra campaniei. Și, fiindcă este important să existe un plan de acțiune pentru demararea campaniei de advocacy, echipele și-au clarificat rolurile, au dezvoltat un buget, precum și un calendar estimativ al acțiunilor.

La final, am rugat participanții să descrie trainingul în trei cuvinte. Ce a ieșit? „Lucru în echipă”, „distractiv”, „creativ”, „schimbare”, „gândire critică”, „efervescență”, „analiză nevoi”, „schimbare” sau „cooperare” sunt doar o parte dintre stările prin care au trecut participanții de-a lungul celor trei zile. Și mai mare ne va fi satisfacția când tinerii activiști ne vor anunța de reușita campaniei lor de advocacy și ne vor invita la o plimbare în parcul din Sascut, la un meci de fotbal sau o piesă de teatru la Sănduleni și Zemeș, și de ce nu, la inaugurarea unui modern hotel balnear în Moinești.

training Bacau TACT

Media
No rating yet

Comments are closed.