Domnule preşedinte,

Stimaţi colegi,

Titlul declaraţiei mele de astăzi este legat tot de începutul anului şcolar, şi anume, „Transportul elevilor cu microbuze şcolare – cel mai riscant transport din România”.

Şi acest început de an şcolar ne găseşte în situaţia de a invoca divinitatea pentru ca evenimente tragice să nu se mai abată asupra copiilor noştri şi microbuzele şcolare să ne aducă copiii cu bine acasă.

Din păcate, din cauza unei neglijenţe condamnabile a Ministerului Transporturilor, am ajuns în momentul în care transportul elevilor cu microbuzele şcolare să fie considerat, pe bună dreptate, cel mai riscant mijloc de transport din România.

Toate eforturile Guvernului de a asigura elevilor din mediul rural mijloace de transport sunt umbrite de incapacitatea factorilor decizionali din Ministerul Transporturilor de a centraliza şi evalua situaţia şoferilor care sunt puşi să conducă aceste mijloace de transport.

De asemenea, toate eforturile autorităţilor de a limita şi preveni accidentele rutiere în care sunt implicate microbuzele sunt duse în derizoriu de neimplicarea celor ce au în sarcină să cerceteze starea şoferilor ce conduc microbuzele şcolare.

Într-o ţară în care resursele statului şi populaţiei sunt limitate, transportul şcolar reprezintă unul din factorii ce asigură copiilor din zonele rurale şansa de a merge la şcoală.

Dar foarte puţini dintre noi ştim că, în ultimii aproape 10 ani, neglijenţa cruntă a celor obligaţi să efectueze toate aceste verificări cu privire la şoferii de pe microbuzele şcolare, ne pune în situaţia în care doar sperăm, neavând certitudinea că aceşti copii se vor întoarce cu bine le casele lor.

Fie că vorbim de accidentul rutier din comuna ieşeană Horpaz, în care şi-a pierdut viaţa o persoană şi alte şapte au fost rănite (22.11.2012), fie că vorbim de patru elevi grav răniţi în Galaţi (2010), fie de alte accidente în Dâmboviţa (2011), sau la Căldăruşani, Buzău (2013), toate aceste evenimente nefericite au o singură constantă: vinovăţia şoferilor de microbuze şcolare, dar aceştia nu sunt singurii vinovaţi.

În ultimii aproape 10 ani, responsabilii Ministerului Transporturilor nu au considerat necesar să cerceteze şi să evalueze persoanele ce conduc microbuzele şcolare. Acest fapt plasează neglijenţa persoanelor ce au obligaţia de a face aceste verificări într-o sferă în care doar instanţa de judecată poate să le găsească o eventuală circumstanţă.

Dincolo de verificările de rutină ale Poliţiei Rutiere, este obligatorie implicarea specialiştilor din Ministerul Transporturilor în efectuarea acestei activităţi de transport.

Este momentul ca aceste lucruri să se schimbe şi de aceea este obligatoriu să nu avem o atitudine pasivă, fiind în continuare martorii unor evenimente tragice, ce ar fi putut fi prevenite, dacă şi responsabilii din Ministerul Transporturilor ar fi intervenit în momentele oportune.

Vă mulţumesc.

Deputat Lucian Şova, Bacău.

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Comments are closed.