Şedinţa ordinară maraton a Consiliului Local Bacău: noua organigramă a Primăriei, din nou, neaprobată. Societatea civilă a avut, în premieră, trei luări de cuvânt într-o singură ședință
Vineri, 5 februarie, începând cu ora 12.00, a avut loc şedinţa ordinară a Consiliului Local Bacău. Cu 41 de puncte pe ordinea de zi, aceasta a durat peste două ore jumătate. Comportamentul consilierilor a lăsat de înţeles că preferă şedinţele mai scurte, părăsind deseori sala de şedință şi nefiind atenţi în timpul votului proiectelor de hotărâre.
Întrunirea a început, în premieră, cu o luare de cuvânt a unui cetăţean băcăuan. Totodată, intervenţiile din partea societăţii civile au fost în număr record pentru o şedinţă CL: trei.
Neexistând o procedură clară cu privire la luarea de cuvânt a cetăţenilor în Plen, astăzi am aflat că se poate şi la început de şedinţă. Emil Melinte, tatăl unui copil care suferă de autism, a solicitat forului local să acorde mai multă atenţie pentru dezvoltarea de structuri care să îi ajute pe aceşti copii să ducă o viaţă normală, în siguranţă. Acesta a descris care sunt condiţiile în care băiatul său, de 16 ani, studiază la Şoala Gimnazială Specială Maria Montessori şi a solicitat alocarea unor fonduri pentru întocmirea unui „studiu de fezabilitate necesar copiilor cu autism”: dotarea sălilor de clasă cu sisteme PC la care să se poată lucra în siguranţă, adaptarea spaţiilor pentru a putea fi utilizate de copiii cu autism. Totodată, acesta a solicitat şi scutirea de taxe a părinţilor care au copii ce se confruntă cu această afecţiune, concluzionând că este necesară sprijinirea cazurilor întrucât au o foarte mare nevoie.
Viceprimarul Radu Ababei a precizat că şcoala în cauză nu este în jurisdicţia CL, ci a Consiliului Judeţean Bacău, însă, cu toate acestea, propunerile făcute sunt fezabile şi că îl aşteaptă la sediul Primăriei pentru a găsi soluţii.
Invitat să ia cuvântul de consilierul UNPR, Elena Cosma, Dorin Chirilescu a adus câteva sugestii pentru funcţionarea Oborului Şerbăneşti, „unde băcăuanii îşi riscă viaţa”: amenajarea unor spaţii propice pentru comerţ, oamenii vânzându-şi marfa pe pături, asfaltarea intrării dinspre pod şi implementarea unui sistem de plată a locului unde cetăţenii îşi comercializează marfa, oferind drept exemplu sistemul de rezervare şi plată a locurilor ca atunci când mergem la cinema: îţi introduci datele, selectezi locul pe care îl vrei şi îl achiziţionezi. Radu Ababei a spus că poate ar fi fost o idee inspirată să fi venit mai devreme cu aceste opinii, „bune, de altfel”.
La punctul „Diverse”, Gabriel Corodeanu, fost consilier local PD-L i-a recomandat forului executiv ca toate locuinţele ANL să fie date în folosinţă, unele fiind goale de peste un an de zile şi recalcularea taxei de salubrizare, fără a fi luat în considerare numărul minorilor.
Noua organigramă a Primăriei Bacău – fără aviz de legalitate, nu a fost aprobată
Dispută veche în Consiliul Local Bacău, aprobarea noii organigrame propuse de primarul Romeo Stavarache a iscat discuţii aprinse. Ca şi până acum, aceasta nu a avut o serie de avize de legalitate, cel mai dezbătut fiind cel al departamentului juridic.
Consilierul Neculai Nechita şi-a îndemnat colegii să nu voteze acest proiect: „Circul ăsta care a fost până acum în Consiliul Local s-a terminat! Omul de la bibliotecă nu înţelege… Vă rog să nu votaţi aceste două proiecte, nu au aviz”, fâcând referire şi la aprobarea Planului de ocupare a funcţiilor publice pentru anul 2016.
În lipsa secretarului municipiului, consilierii au încercat să se lămurească asupra legalităţii proiectelor apelând la angajaţii Serviciului Juridic. Aceştia au motivat vag ilegalitatea organigramei: „avizele nu ar trebui să fie favorabile atât timp cât nu sunt respectate prevederile legale”. Viceprimarul Ilie Bîrzu a îndemnat angajaţii aparatului Primăriei să ocupe posturile vacante, să facă un necesar de personal şi să întocmească o organigramă care să primească toate avizele pentru a putea fi votată de consilierii locali.
Degeaba au încercat funcţionarii publici să specifice că ei nu au nevoie de oameni în posturi de conducere, ci de persoane care să muncească, spre exemplu Direcţia Pieţelor ducând lipsă de măturători, încasatori şi paznici. Cele două proiecte, aprobarea organigramei şi a statului de funcţii pentru aparatul de specialitate al Primarului şi a Planului de ocupare a funcţiilor publice pentru anul 2016 nu au trecut, 2 consilieri votând împotrivă (Corneliu Jitariu şi Elena Cosma) şi 17 abţinându-se.
Mandatarea Primarului Municipiului Bacău ca evaluator al performanţelor profesionale individuale ale Secretarului Municipiului Bacău, pentru activitatea desfăşurată în anul 2015 – al treilea proiect care a necesitat dezbateri aprinse
Când au auzit de posibila postură de evaluator a primarului „condamnat” Romeo Stavarache, consilierii au precizat că acesta nu are „calitatea morală” să facă acest lucru. Nici acest proiect nu a trecut, neavând aviz de legalitate. Mai mult, „secretarul, fiind în incapacitate de muncă, nu poate fi evaluat”, au mai declarat consilierii.