Se poate mai bine… pentru modul în care se prezintă în mediul online instituţiile de cultură băcăuane
Instrumentele de promovare și comunicare pe care le oferă internetul sunt într-o continuă dezvoltare și perfecționare pentru a ne servii nouă cât mai bine interesul. Dacă înainte trasmiterea şi primirea de informaţii, era un proces ce dura ore sau chiar zile, acum noile metode media au făcut ca informaţia să fie la un click distanţă.
Fie că avem nevoie să aflăm prognoza meteo, programul la cinema, ofertele marilor hypermarket-uri, internetul ne vine în ajutor, facilitându-ne accesul la informaţii. Dar ce ne facem atunci când unele instituţii nu înţeleg că interacţiunea constantă cu publicul reprezintă cea mai eficientă strategie de comunicare a serviciilor pe care le prestează pentru comunitate.
Am vrut să vedem cum stau instituţiile de cultură băcăuane la capitolul comunicare online şi cât de bine ştiu să menţină canalele de socializare pentru a trezi interesul cetăţenilor.
Reprezentanţii instituţiilor de cultură bacăuane, cum ar fi: Muzeul de Istorie ”Iulian Antonescu”, Muzeul de Artă, Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” Bacău, se plâng că nu le calcă pragul prea mulţi vizitatori. Dar nici strategia lor de comunicare online nu este bine pusă la punct.
Site-ul Muzeului de Istorie, intitulat Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” nu este foarte atrăgător din punct de vedere vizual. Are ca font cromatic o nuanţă de albastru, nu are efecte speciale. Este realizat cu ajutorul Artisteer, un program depăşit de noile instrumente de construire a unui site. În plus, atunci când un vizitator accesează secţiunea evenimente are surpriza de ai apărea o pagină goală. La secţiunea tarife pentru vizitare sau achiziţionarea unui suvenir din cadrul muzeului, apar tarifele aprobate pentru anul 2013, cei care doresc să viziteze valorosul patrimoniu a muzeului, vor afla la faţa locului dacă taxele percepute sunt aceleaşi ca pe site sau au suferit modificări.
Dacă puţinii turişti ce tranzitează oraşul, doresc să treacă pe lista obiectivelor de vizitare şi Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” o să fie puţin derutaţi. Motivul este simplu, pe site-ul muzeului nu exista o hartă unde să se explice poziţionarea acestuia, în plus este intitulat Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, deci există riscul ca un turist să nu îşi dea seama că este un muzeu de istorie.
Site-ul nu are şi o versiune în limba engleză, pentru posibilii vizitatori străini, iar în comparaţie cu site-urile altor instituţii de cultură asemănătoare, cum ar fi: Muzeul Unirii din Iaşi sau Muzeul de Istorie şi Arheologie Piatra-Neamţ, viitorii vizitatori ai Muzeului „Iulian Antonescu” nu pot sa facă un tur virtual al acestuia, pentru a-şi face o părere despre expoziţiile istorice. Turul virtual este o strategie de promovare adoptată de majoritatea instituţiilor de cultură din ţară pentru a atrage vizitatori, însă din păcate nu a ajuns şi la urechile celor care administrează site-ul muzeului băcăuan.
Site-ul muzeului de Artă din Bacău, din păcate este construit fără nicio viziune artistică. Creativitatea lipseşte cu desăvârşire în mediul online. În plus, îl putem numi mai mult blog decât site.
În interiorul muzeului găsim opere de artă preţioase, însă acest lucru o ştiu doar cei care i-au călcat măcar o dată pragul, pentru că din prezentarea lui din mediul virtual este destul de dificil să le descoperim.
Este un site static, fără a prezenta fundal sonor, imagini animate din interiorul muzeului, clipuri video sau meniuri dinamice. Cei care accesează site-ul au la dispoziţie două coloane de meniu, care nu atrag vizual, fundalul coloristic al acestuia este monoton, deşi fiind vorba de un muzeu de artă ar trebui să fie o îmbinare de culori vii.
Postările din mediul online cu privire la activităţile Muzeului de Artă din Bacău sunt vechi, pe prima pagina apare un afiş dedicat Unirii Principatelor Române, evenimentul având loc pe 24 ianuarie 2014. Ne este greu să credem că de un an şi ceva la Muzeul de Artă nu a mai avut loc niciun fel de eveniment cultural.
La fel ca la site-ul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” cei care doresc să afle când va avea avea loc viitoarele expoziţii sau dacă se percepe taxă de intrare, vor trebui să meargă să întrebe la faţa locului pentru că pe site nu sunt postate astfel de informaţii. În ceea ce priveşte datele de contact ale muzeului şi acestea sunt o enigmă, în loc să fie la vedere pentru cei care doresc să-i contacteze, acestea sunt greu de reperat sau poate inexistente.
Site-ul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” Bacău din punct de vedere tehnic nu este prea evoluat, fiind construit cu un program rămas de mult în urmă, faţă de celelalte două site-uri analizate anterior, cel al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii este mai animat, având o minimă dinamică şi este mai organizat, fiind structurat în 9 secţiuni ce uşurează accesul la informare a publicului.
Însă şi în cadrul acestui site apar informaţii ce nu mai sunt de actualitate, de exemplu: un afiş ce anunţă Noaptea Europeană a Muzeelor, eveniment ce a avut loc pe 16 mai 2015.
Deşi Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” are în subordinea sa 3 instituţii de patrimoniu, cum ar fi: Vivariu, Observatorul Astronomic, Casa Memorială “Ion Borcea” din comuna Racova, acestea nu au construită o pagină web separat, ţinând cont că sunt trei obiective culturale care pot trezi interesul publicului.
Ele beneficiază de o prezentare de câteva rânduri, chiar dacă ar putea să aibă propriul lor mediu de comunicare online, fiind vorba de trei obiective turistice cu publicuri diferite.
Sperăm că în scurt timp instituţiile de cultură din oraşul nostru vor înţelege latura dinamică a tehnologiei şi beneficiile pe care le oferă în atragerea diferitelor categorii de publicuri și că vor face efortul necesar pentru a ţine pasul cu acestea. Astăzi spunem „Se poate mai bine” pentru comunicarea online a instituţiilor de cultură din oraşul nostru.
Surse foto: http://cmiabc.ro/
http://www.complexulmuzealionborceabacau.ro/
https://muzeuldeartabacau.wordpress.com/