Mă întreb deseori, oare cum este văzut Bacăul de către români? E perceput drept un oraş-fantomă sau un oraş cu trăsături distincte? Când aud de Bacău, cu ce îl asociază? Dacă românilor li se pune această întrebare şi le ia timp de gândit, atunci oraşul are o problemă gravă cu imaginea. În domeniul Relaţiilor Publice se ştie că nu e grav să ai o părere pozitivă sau negativă, ci grav este să nu ai nicio idee.

Nu doar românilor din diferite zone ale ţării le vine greu să găseasă acele elemente care oferă identitate oraşului, dar chiar și celor ce locuiesc de ani buni aici. Autorităţile omit faptul că spre buna funcţionare a oraşului, acesta are nevoie de diferenţiere, poziţionare, încredere şi, nu în ultimul rând, să inspire valori motivaţionale. Pentru a supravieţui, municipiul Bacău are nevoie de un concept unic, creat printr-un program de branding. Faptul că Primăria încearcă să realizeze unele proiecte destinate tinerilor băcăuani, prin intermediul cărora are drept scop să-i menţină aici, nu aduce mari schimbări, pentru că aceşti tineri nu văd oraşul drept un mecanism care conspiră pentru a le îndeplini aspiraţiile, dorinţele şi nevoile lor. Motivul principal pentru care consumatorii preferă anumite mărci în detrimentul altora, nu e pentru că sunt mult mai eficiente, ci pentru că îşi asigură, în acest fel, valoare statutului social.

Pentru că oraşul este lipsit de o strategie menită să-i pună în construcţie o imagine proprie, acesta nu va deveni niciodată o platformă atractivă pentru investitori şi turişti. E ruşinos că, în timp ce unele oraşe din România au devenit simboluri naţionale şi internaţionale, Bacăul nostru stă nemişcat într-un con de umbră când are atâtea lucruri de spus. Nu puţini şoferi de taxi, aflând că sunt basarabeancă îmi povesteau cu entuziasm despre importanţa  economică pe care a avut-o odată municipiul. Ce s-a întâmplat astăzi de nu mai avem o personalitate atribuită oraşului  Bacău?

Sibiu-exemplu de city branding pentru Bacău

Un exemplu de city branding este Sibiu, care în 2007 a avut o veritabilă campanie de promovare. Fiind un oraş al premierelor: primul spital, prima monetărie, prima şcoală, farmacie, primul orologiu instalat în turn, prima fabrică de hârtie, prima carte în limba română etc, a folosit aceste moşteniri istorice, pentru a crea o personalitate care gravitează în jurul tradiţiei de a fi mereu primul. Mai mult de atât, platforma campaniei numită „Normal. Sibiu” prin care au arătat că orice merit sau activitate din cadrul oraşului, nu sunt altceva decât mersul natural al lucrurilor, normalitatea în care există oraşul, a făcut din Sibiu o atracţie importantă pentru turiştii străini şi unul dintre oraşele cu cel mai mare nivel de investiţii străine din România.

 O altă întrebare pe care o adresez:a avut cumva oraşul Bacău un trecut mai modest? Atestările istorice spun că exista o aşezare în zonă înaintea întemeierii statului moldovenesc, iar peste 37% din tezaurul monetar din sec.II-III descoperite în Moldova provin din judeţul Bacău, fapt care reliefează, astfel, importanţa timpurie a activităţii comerciale în zonă. Despre importanţa târgurilor din oraş, precum şi despre activităţile culturale au menţionat mulţi domnitori ai Moldovei. Mai mult, Bacăul a avut activităţi semnificative în ceea  ce privește  realizarea unirii. În Primul Război Mondial, Bacăul a avut un rol important în victoria trupelor româneşti asupra celor germane. În perioada interbelică devine al 2-lea oraş asfaltat, după Bucureşti. În sec. 19, în Bacău funcţionau 57 de unităţi industriale etc.

Deşi programul „Sibiu-Capitală Culturală Europeană” a fost susţinut şi de politicile publice naţionale, adevăratul merit îl putem atribui echipei care a câştigat nominalizarea.

În comparaţie cu ea, cât de activă este echipa aleasă de băcăuani în funcţiile de conducere ale oraşului? Un alt exemplu pentru autorități poate fi municipiul Alba Iulia, care şi-a creat un manual de city branding la standarde internaţionale şi care, în pofida faptului că are un număr mic de locuitori, a fost acceptată de către UE în programul de marketing de oraş „City Logo”.

Universitatea Vasile Alecsandri, poetul George Bacovia, Aerostar sau echipele sportive – elemente de brand ale oraşului Bacău 

 universitatea vasile alecsandriUn model pentru „se poate” îl oferă oraşul german Passau, situat în regiunea administrativă – Bavaria Inferioară. Acest oraş are circa 50.000 de locuitori, dintre care circa 10.000 sunt studenţi ai Universităţii din Passau. Oraşul este faimos în toată Germania pentru facultăţile sale de economie, drept, informatică şi stiinţe culturale. Nu ar putea Primăria să facă un brand din cele două Universităţi care, evident, să-l reprezinte? Să nu uităm de Facultatea SMSS cu program de studii în Kinetoterapie, care este una dintre cele mai bune din ţară.   Sportul în oraşul Bacău, de asemenea, are o mare tradiţie şi poate constitui încă un atuu în campania de promovare.

Mig BacauAEROSTAR Bacău este unul dintre brandurile industriale ale ţării. De ce ezităm să facem fabrica reprezentativă pentru oraşul Bacău? Pentru a crea o faţă distinctă a oraşului, putem crea un brand și din Facultatea de Inginerie care dispune de 5 departamente şi 9 structuri funcţionale. Valorificând resursele pe care le avem deja, vom reuşi să facem vestit municipiul prin  specialiştii pe care îi formează.

“Brandingul de oraș presupune existența unei anumite identități urbane, a unei imagini urbane, a unei reputații locale și a unor valori locale” – Andra Cristina Botnaru, autoare a cărții „Interesat de City Branding. Despre Brandingul de Oraș în Contextul Evenimentului „Capitală Europeană Sibiu și Luxemburg 2007 ”.

Andra Cristina Botnaru, autoare a cărții „Interesat de City Branding”, consideră că orașul Sibiu a fost într-adevăr un extraordinar exemplu pentru ceea ce înseamnă promovarea urbană prin cultura. În contextul evenimentului “Capitala Culturală Europeana ”, Sibiul a devenit “tânar din 1191”, prezentându-se în anul 2007 ca un oraș istoric în plină tinerețe.  Campania de promovare “Normal.Sibiu” a pus în evidență istoria orașului și contextul modern al evoluției naturale a locuitorilor acestuia, poziționarea brandului sibian realizându-se în funcție de axa centrală a campaniei:  “Sibiu/Hermannstadt – oras al culturii, oras al culturilor” (“Sibiu/Hermannstadt – City of Culture – City of Cultures”).

A.C. Botnaru crede că, pentru a transforma orașul Bacău într-un brand, trebuie să fie elaborată o strategie amplă, pe termen lung, având la bază trăsaturile distincte ale orașului și o poziționare foarte bună în raport cu acestea. Direcțiile strategice pot fi diverse: putem să  avem în vedere anumite considerente de ordin istoric sau localitățile înfrățite, sau putem să ne gândim la caracterul industrial al orașului sau la componenta sa culturală, ținând cont de diversele evenimente culturale și sportive specifice Bacăului.

Toate eforturile de promovare și de consolidare a identității locale vor aduce atât un avantaj concurențial (prin dezvoltarea investițiilor, turismului etc.), cât și o dezvoltare a comunității (prin întărirea identității locale, prin identifcarea cetățenilor cu orașul lor, prin accentuarea anumitor valori împărtășite etc).

Branding-ul de oraș constituie o adevarată provocare, este un proces complex, dar pe termen lung există numeroase beneficii, precum: consolidarea identității urbane, capitalul de imagine dobândit, reabilitarea infrastructurii urbane, vizibilitatea dobândită, crearea unei structuri administrative speciale, sporirea interesului din partea publicului-țintă, beneficiile de ordin cultural, social, economic – toate trebuie utilizate și valorificate în vederea promovării ulterioare a orașului, mai afirmă Andra Cristina Botnaru, autoare a cărții „Interesat de City Branding”, publicată de Editura Lumen, în anul 2009.

În final, dorim să lansăm o invitație de ne lăsa la secțiunea Comentarii  ideile voastre pentru brandul Bacăului. Ce credeți că este reprezentativ pentru orașul nostru?

Autor: Oxana Morari, Voluntar Comunicare, în cadrul proiectului „Cetăţeni Activi pentru Bacău”, din partea Asociației Un Zâmbet Bacău.

Sursa Foto:

www.mihaienasel.ro

www.edumanager.ro

www.planespotters.net

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Poți publica primul comentariu la acest articol.

Lasă un comentariu

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.