Melinte Ion – comentariu legat de „Propunerea de modificare şi completare a Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare nu este oportună

Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă

Domnul Ion Melinte:

„Propunerea de modificare şi completare a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare nu este oportună”

Cunoaştem cu toţii că o propunere legislativă de modificare şi completare a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare a creat în ultimele două săptămâni un adevărat „război” mediatic.

În urma intensei mediatizări a acestei propuneri legislative, tind să dau dreptate Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), care reuneşte cei mai importanţi operatori economici din sectorul de retail, a cărui valoare se ridică la aproximativ 17,2 miliarde euro. De asemenea, membrii AMRCR, după aproape două decenii de investiţii în sector, asigură în prezent 75.000 de locuri de muncă.

De la începutul crizei economice şi până în prezent, în ciuda scăderii dramatice a consumului, lanţurile de retail, cu precădere formatele preponderent alimentare, cu suprafeţe mici şi medii (sub 1000 mp, respectiv între 1000 mp-2500 mp), au fost printre puţinii operatori economici care au continuat să investească în dezvoltare şi creare de locuri de muncă.

Cu privire la ponderea produselor româneşti în raport cu produsele din import, deşi există o presiune concurenţială din partea celor din urmă (în majoritate provenind însă din ţările UE), raportul continuă să fie favorabil, mai mult de 80% în favoarea produselor româneşti, pentru cea mai mare parte a categoriilor de bază, excepţie făcând laptele, uleiul şi vinul.

În legătură cu legumele şi fructele, raportul fluctuează în funcţie de produse, în principal din considerente de preţ şi de deficienţele existente în sector.

Consider că cele prezentate sunt grăitoare pentru a reflecta în mod fidel aportul retailului modern, în particular al celui alimentar, la dezvoltarea şi stabilitatea economiei, la crearea de locuri de muncă şi la funcţionarea normală a pieţei în acest sector.

Prin propunerea legislativă sus menţionată se doreşte instituirea unor măsuri protecţioniste contrare principiilor economiei de piaţă şi liberei concurenţe. De asemenea, poate produce şi alte efecte negative, şi anume:

scăderea volumului de achiziţii, cu efecte dezastruoase în lanţ: pentru client, pentru comerciant, pentru producător;
creşterea şomajului în lanţ;
efect discriminatoriu, prin favorizarea magazinelor de suprafaţă mică în defavoarea celor de suprafaţă mare şi a pieţei negre.
Pentru a valorifica potenţialul enorm pe care agricultura şi industria alimentară îl deţin în România, trebuie mai întâi să stimulăm formele asociative ale producătorilor pentru a asigura volumele de produse adecvate comercializării în supermarketuri şi să susţinem formarea unor platforme de colectare legume-fructe, în care să existe facilităţi de depozitare, sortare şi ambalare moderne, apte să livreze 365 de zile pe an.

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Comments are closed.