Jos pălăria pentru…entuziasmul și curajul tinerilor antreprenori din Bacău
O afacere de succes nu se construiește cu ușurință. Cu atât mai puțin atunci când ești tânăr, nu ai experiență în lumea afacerilor, dar ai vise mari și idei inedite. De la astfel de idei au pornit și două dintre afacerile dezvoltate de tineri antreprenori în județul Bacău. Este vorba despre „Mad Fors Trade” și „Raw.z Is Me”, două afaceri puse pe picioare de două tinere entuziaste.
Cu Mădălina de la „Max Fors Trade” nu am reușit să mă întâlnesc personal – când ai o afacere de condus, fiecare minut este prețios. Dar i-am trimis un set de întrebări, la care a reușit să-mi răspundă.
Adelina Sabău: Pe ce se bazează afacerea/în ce domeniu de activitate poate fi încadrată?
Madălina Butucaru: Afacerea se bazează pe producția de candele decorative și distribuția acestora și a altor produse decorative cu specific similar. Însă ponderea cea mai mare o are activitatea de producție.
A.S: Îmi puteți descrie în câteva cuvinte afacerea dumneavoastră?
M.B: Afacerea constă în producerea de candele decorative. În momentul de față avem în gamă aproximativ 70 de modele pe care le-am creat și dezvoltat de la 0. Producem pe stoc, și la comandă, respectând totodată și specificațiile clientului. În timp ne-am creat și o rețea de distribuție la nivel regional pentru a putea livra produsele direct pe piață.
A.S: De unde a venit ideea pornirii unei astfel de afaceri și când a fost pusă în practică?
M.B : Ideea a venit în mod firesc. În familie exista deja o afacere similară, cu produse din ceară și idea producerii de candele a avut la bază această afacere. La momentul respectiv ne-am gândit ca în viitor candelele decorative vor câștiga tot mai mult teren. Mai mult, am studiat concurența și am observat ca în România piața de profil era și încă mai este dominată de importatori în detrimentul producătorilor. Toate acestea ne-au făcut să luăm decizia pornirii acestei afaceri.
A.S: Ce a presupus dezvoltarea unei afaceri în Bacău? (ce pași ați urmat, ce obstacole ați întâmpinat, cine v-a ajutat)
M.B : În primul rând ne-am informat foarte, foarte mult. Am întrebat pe la cunoscuți dar mai ales am căutat informațiile pe Internet. Autoritățile au fost cooperante în măsura în care aveau acces la informație. Dezvoltarea unei afaceri în Bacău a presupus și o informare în alte zone ale țării și chiar în afara țării. Toate acestea s-au produs în timp. Am aflat că există destule oportunități pentru tineri antreprenori, care însă nu sunt ușor de accesat, iar asta înseamnă ore pe internet, telefoane, vizite la Registrul Comerțului, Finanțe, bănci, iarăși telefoane, mailuri și într-un final nenumărate încercări, în afară de familie, ajutorul nu a venit de nicăieri, autoritățile fiind de multe ori mai puțin informate decât noi.
A.S: Ați apelat la investitori? Și dacă da, cum au primit ideile dumneavoastră?
M.B: Nu am apelat la investitori fiindca am pornit afacerea de la zero. Am crescut ușor și sigur, pe forțe proprii.
A.S: Cum a fost primită afacerea în comunitatea băcăuană?
M.B: Demararea acestei afaceri nu a avut un impact foarte mare asupra comunității, întrucât prin natura acesteia interacționăm doar cu un public țintă specific. Privind din alta perspectivă, prin demararea acestei afaceri s-au creat 12 locuri de muncă, așadar putem spune că din acest punct de vedere aducem un beneficiu comunității locale.
A.S: Ați făcut cursuri de antreprenoriat în prealabil, ați primit ajutor de la persoane specializate în ceea ce privește pornirea unei afaceri sau v-ați bazat mai mult pe instinct?
M.B: În afară de cursurile de educație antreprenoriale predate la școală nu am mai făcut alte cursuri. Ne-am bazat pe o documentare temeinică și pe multă muncă și ambiție. Cât despre ajutor de la alte persoane specializate, în general aceste persoane nu sunt dispuse să împărtășească secretele activității cu alți potențiali concurenți.
A.S: Puteți să oferiți un sfat tinerilor care doresc să pună bazele unei afaceri?
M.B: Sfatul meu este să încerce. Trebuie să se gândească foarte bine dacă vor să se bage în așa ceva, să se informeze foarte mult înainte și să aibă curaj. Noi am avut și eșecuri dar până la urmă am mers mai departe și momentan suntem bine. În România încă (post) comunistă vor exista multe reticențe și frici de privat, însă cu ambiție, muncă și un dram de noroc se poate ajunge și la succes.
Cu Silvia Gherguț de la „Raw.z Is Me” am vorbit într-o dimineață, pe Skype, în timp ce avea grijă de fetița ei – nu e atât de ușor să îmbini meseria de mamă cu cea de femeie de afaceri, dar din ce am văzut, Silvia se descurcă remarcabil. Bineînțeles, am folosit același set de întrebări, dar fiind o convorbire directă am avut libertatea de a le schimba puțin.
A.S.: Pe ce se bazează afacerea/în ce domeniu de activitate poate fi încadrată?
S.G.: „Raw.z Is Me” este o cofetărie bazată pe principiul raw-vegan, unde pot fi găsite dulciuri fără zahăr, cu ingrediente naturale (nuci, semințe, fructe proaspete), integrale, neprocesate termic, pentru a-și păstra nutrienții și vitaminele.
A.S.: De unde a venit ideea pornirii unei astfel de afaceri și când a fost pusă în practică?
S.G.: Acum patru ani am devenit vegetariană. Atunci am început să testez diferite rețete, în special cele pentru dulciuri – mi se părea imposibil să existe dulciuri gustoase doar din ingrediente naturale, neprocesate termic. Procesul de adaptare nu a fost unul ușor, dar cu timpul am învățat noi tehnici și am început să împart dulciurile prietenilor, apoi am făcut chiar comenzi pentru diverse cunoștințe. Întrucât am observat că ideea de raw-vegan se extinde, mi-a venit ideea de a o promova și în Bacău. Am început lucrul la cofetărie în urmă cu 7 luni și mi-a luat ceva timp până am găsit spațiul, am obținut autorizațiile necesare și m-am ocupat de amenajare. Deși am primit sprijin din partea familiei și idei din partea prietenilor, am făcut totul singură.
A.S.: În ce a constat acest sprijin?
S.G.: Din partea familiei am primit sprijin financiar și, în anumite momente, moral. Prietenii m-au ajutat cu tot felul de idei – ajunsesem la punctul în care aveam 3 viziuni diferite în ceea ce privește amenajarea spațiului, și trebuia să găsesc o cale să le îmbin. O prietenă care este arhitect a venit cu idei de iluminat și de design, ca să dau iluzia unui spațiu mare, luminos și primitor – la sugestia unui alt prieten bun, ce a propus această idee de luminozitate, strălucire. O altă prietenă, pictoriță, a realizat pictura ce se află pe peretele ce a trebuit să fie construit pentru intrarea separată a angajaților. Inițial, aș fi dorit să fac acolo hublouri cu iarbă verde, proaspătă, însă această alternativă s-a dovedit a fi mult mai practică și mai plăcută. În cele din urmă sunt foarte mulțumită de cum a ieșit. Bineînțeles, încă nu este gata: vreau să umplu pereții cu tot felul de mesaje pline de optimism, și am o mulțime de idei prin care vreau să colaborez și cu tinerii artiști din Bacău. Dar sunt abia la început, voi reuși încetul cu încetul să fac tot ceea ce-mi propun.
A.S.: Ce a presupus dezvoltarea unei afaceri în Bacău? (ce pași ați urmat, ce obstacole ați întâmpinat, cine v-a ajutat)
S.G.: Am avut norocul că am putut lucra cu o firmă deja existentă, dar tot am fost nevoită să umblu mult pentru diverse acte, autorizații, și mă loveam mereu de tot felul de chichițe: mi se spunea că îmi lipsește o hârtiuță și trebuia să o iau de la capăt. Cred că autoritățile ar putea fi puțin mai indulgente cu tinerii antreprenori: de multe ori aveam senzația că mă lupt cu morile de vânt. Conceptul de raw-vegan nu este văzut ca ceva de sine stătător, de aceea firma a fost trecută în categoria cofetăriilor, deși nu este chiar același lucru. Eu îmi împărtășeam ideile cu entuziasm, dar mi-am dat repede seama că am nevoie de multă răbdare și că trebuia să mă pregătesc pentru ideea de a nu primi nici un fel de susținere. Chiar dacă eu aduceam un plus comunității băcăuane prin dezvoltarea unor noi locuri de muncă, simțeam cum sunt împiedicată la fiecare pas. Primeam doar mesaje negative, de tipul „Da, mult succes, în Bacău n-o să meargă”, sau observam cum se miră: „Cum de aveți curajul să faceți așa ceva?”. M-am lovit și de taxele foarte mari, care nu au cum să susțină o afacere în curs de dezvoltare, din contră. Dar, în cele din urmă, am reușit.
A.S.: Ați spus că autoritățile nu au fost tocmai entuziasmate în ceea ce privește acest concept inedit. Cum a fost primită afacerea în comunitatea băcăuană?
S.G.: Pot spune că părerile au fost împărțite. Deși mulți au fost sceptici, am sondat ani de zile piața și am căpătat curaj din partea clienților pentru care făceam diverse torturi. Am fost surprinsă să văd cât de mulți oameni au venit încă de la început. Deși mulți au făcut-o doar din curiozitate, am observat că sunt și clienți care sunt bucuroși că am adus aceste concept în Bacău, îmi urează succes, alții vin regulat pentru a susține afacerea. Bineînțeles, sunt și sceptici care ridică semne de întrebare în privința prețurilor, dar țin să atrag atenția că ingredientele folosite sunt scumpe, profitul pe care îl am eu este destul de mic – tocmai pentru a păstra prețurile la minim – și nu sunt cu mult diferite de prețurile altor cofetării din oraș. Mulți se așteptau să găsească o cofetărie clasică și au rămas puțin surprinși când au văzut că nu sunt prea multe sortimente – încerc să aduc de fiecare dată în jur de 4 feluri. Aceste dulciuri se fac destul de greu, am lucrat și noaptea pentru a satisface cerințele clienților, și nu pot face cantități industriale pentru că, fiind ingrediente naturale, fără conservanți, nu pot fi păstrate prea mult timp. De aceea încerc să aduc mereu ceva nou, să fac mereu surprize, să vin cu ceva inedit, creativ, dar puțin și bun.
A.S.: Ați făcut cursuri de antreprenoriat în prealabil, ați primit ajutor de la persoane specializate în ceea ce privește pornirea unei afaceri sau v-ați bazat mai mult pe instinct?
S.G.: Am primit ceva consultanță, dar m-am bazat mai mult pe instinct. Multe detalii le-am descoperit pe parcurs, am învățat din mers.
A.S.: Îmi puteți descrie în câteva cuvinte afacerea dumneavoastră? De ce o cofetărie raw-vegană în Bacău?
S.G.: Prin „Raw.z Is Me” am vrut să aduc ceva nou. Bacăul are nevoie de diversitate – de evenimente antrenante, locuri altfel, pentru ca tinerii să nu mai simtă că trebuie să plece în alte orașe pentru a găsi activități specifice vârstei, lucruri noi, concepte inedite. Astfel, am considerat că această comunitate este pregătită să cunoască bucătăria raw-vegană și că aici este nevoie de așa ceva, unde mentalitatea oamenilor încă nu este atât de deschisă precum în marile orașe. Eu personal mă simt în cofetăria mea mai acasă ca la mine acasă, și vreau să transmit asta și clienților care îmi calcă pragul. Munca este făcută cu pasiune, iubire, dăruire – de aceea nici un produs nu este identic, nu este standardizat, ambalat, ci dă impresia că a fost făcut de un prieten, acasă. Am vrut să transmitem un mesaj prin intermediul mâncării, și anume că este mai mult decât mâncare, este iubire.
A.S.: Pe final, ce sfat puteți da tinerilor care au idei și doresc să dezvolte o afacere?
S.G.: În primul rând, să pună la punct un plan de afaceri, apoi să își găsească un investitor și eventual să colaboreze cu o firmă de consultanță. Singur, e destul de greu să faci față – nu recomand. În al doilea rând, să se informeze bine, să sondeze piața, înainte de a porni la drum. Și nu în ultimul rând, să fie consecvenți și să aibă încredere în visul lor. Cum am spus și mai devreme, Bacăul are nevoie de idei noi, are nevoie de tineri capabili care vor să aducă o schimbare orașului în care trăiesc.
Așa cum am specificat la început, nu e ușor să pui bazele unei afaceri. Există o mulțime de tineri care au idei, dar se tem de implicațiile unei întreprinderi. Cu toate acestea, Mădălina și Silvia nu sunt singurele care au reușit să aducă ceva nou în comunitatea băcăuană – există și alte afaceri puse pe picioare de tineri antreprenori cu idei mari. Iar pentru entuziasmul și curajul lor de a-și urma visul, nu pot spune decât…jos pălăria!
Sursă Foto: