Dragoş Luchian: declaraţie politică intitulată „Codul Fiscal – preluare social-democrată a unei idei naţional-liberale!”
Domnule preşedinte!
Doamnelor şi domnilor senatori!
Declaraţia politică de astăzi am intitulat-o „Codul Fiscal – preluare social-democrată a unei idei naţional-liberale!” Am dorit să fac această precizare mai ales că noul Cod Fiscal adoptat de Guvern este de fapt opera fostului ministru Daniel Chiţoiu şi, în special, a fostului secretar de stat Dan Manolescu, ajuns în funcţie publică susţinut de organizaţia PNL Bacău.
Dar de la idee la faptă, proiectul propus de echipa liberală coordonată de Dan Manolescu a fost să zicem „reinventat” şi modificat de domnul Darius Vâlcov şi asumat de Guvernul social-democrat al domnului Victor Ponta. Dar cum orice idee moare în faşă…aşa se pare că se întâmplă şi cu acest proiect de Cod Fiscal, pe care liderii PSD, în stilul tipic demagogic, îl mediatizează în rândul opiniei publice ca fiind foarte liberal. Dar…din păcate pentru domniile lor, Consiliul Fiscal a avizat negativ atât proiectul de Cod Fiscal cât şi pe cel de Procedură Fiscală, şi acesta din urmă trâmbiţat ca fiind foarte liberal. Motivul avizării negative din partea Consiliului Fiscal este argumentat de nesustenabilitatea reducerilor ample la nivelul taxelor şi impozitelor pe care aceasta le prevede.
De exemplu „Câştigurile de eficienţă în colectarea taxelor şi a impozitelor şi în cheltuirea banului public trebuie să fie folosit în mod prudent şi gradual, fără a pune în pericol echilibrele macroeconomice”, se arată în Raportul respectivului Consiliu. În plus, existenţa unui deficit excesiv pentru anii următori în cazul aplicării noului Cod Fiscal este imposibil de conciliat cu adoptarea euro din anul 2019.
Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, proiectul de modificare a Codului Fiscal în forma sa actuală implică un anumit risc de deteriorare de proporţii a poziţiei finanţelor publice ale României. Estimările Consiliului Fiscal indică deficite efective superioare nivelului de referinţă de 3% din PIB pentru deficitul efectiv în intervalul 2016-2019, iar evoluţiile estimate la nivelul soldului bugetar structural sugerează reversarea progreselor realizate până în prezent în ceea ce priveşte consolidarea fiscală, la finele anului 2019 deficitul structural revenind la un nivel apropiat cu cel consemnat în anul 2010. Asemenea evoluţii sunt în flagrantă contradicţie cu principiile si regulile fiscale internaţionale, precum şi cu tratatele de guvernanţă fiscală la nivel european al căror semnatar România este.
Mai mult trebuie avută în vedere şi o posibilă reacţie a pieţelor financiare la o deteriorare permanentă de proporţii a poziţiei structurale a finanţelor publice ale României.
Stimaţi colegi, nu doresc să comentez mai mult dar trebuie menţionat că agenţiile de rating accentuează în comunicatele lor recente faptul că evaluările sunt condiţionate de prezervarea progreselor în ceea ce priveşte poziţia structurală a finanţelor publice. De altfel, experienţa recentă a Bulgariei indică probabilitatea semnificativă a apariţiei unor salturi privind riscul de ţară, fapt ce implică creşterea costurilor de finanţare atât pentru stat, cât şi pentru sectorul privat: lărgirea considerabilă a deficitului la finele anului 2014 (de la 1,2% în 2013 la 3,4% din PIB în 2014, potrivit estimărilor Comisiei Europene) a generat un salt de circa 100 de puncte de baza al primei de risc aplicabile statului vecin, iar aceasta continuă să se menţină semnificativ deasupra celei a României. Astfel, este discutabilă oportunitatea unei relaxări fiscale de asemenea proporţii în condiţiile în care poziţia ciclică a economiei este estimată de către Comisia Europeană a se situa aproape la echilibru în anul 2016.
Domnilor colegi social-democraţi, România riscă să intre din nou în capcana unei politici fiscale pro-ciclice, şi riscând să fie constrânsă să implementeze măsuri de ajustare structurală într-o inevitabilă fază viitoare de recesiune.
Concluziile Raportului Consiliului Fiscal reprezintă un veritabil semnal de alarmă; citez: „Având în vedere probabilitatea extrem de ridicată ca implementarea prevederilor proiectului revizuirii Codului Fiscal să conducă la deviaţii de proporţii de la ţintele bugetare pe termen mediu, Consiliul Fiscal avizează negativ propunerea legislativă”.
Urmărind aceste aspecte sesizate de Consiliul Fiscal, am doar un singur argument: Codul Fiscal este din nou o iluzie, a unui brand aplicat greşit de către PSD si mediatizată în speranţa de a manipula electoral acea parte din societatea românească care le-a dat o palmă pe 16 noiembrie 2014, când lumea s-a săturat de promisiuni deşarte.
Vă mulţumesc,
Senator PNL de Bacău