Smarandache-Miron-AlexandruÎNTREBARE
Adresată: Domnului Ministru Sorin Câmpeanu. Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.

De către: Deputat PSD de Bacău. Miron Smarandache.

Obiectul întrebării: Eficienţa investiţiilor pentru îmbunătăţirea ratei de absolvire a şcolii şi de promovare a examenului de bacalaureat în judeţul Bacău.

Stimate domnule Ministru,

învăţământul românesc beneficiază de o Lege pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiectul privind învăţământul secundar) între România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Washington, la 17 aprilie 2015, în valoare de 200 milioane EUR. Obiectivele proiectului sunt îmbunătăţirea tranziţiei de la sistemul educaţional secundar superior la cel terţiar şi creşterea gradului de absolvire a primului an de învăţământ superior. Beneficiarii acestuia sunt toate liceele din învăţământul de stat cu rată scăzută de absolvire a şcolii sau de promovare a examenului de bacalaureat, precum şi universităţile din sistemul de stat, iar beneficiarii finali sunt elevii din licee şi cadrele didactice aferente, precum şi studenţii din primii ani de facultate ai universităţilor de stat selectate şi personalul didactic aferent.

Proiectul este structurat pe trei componente:

1. Intervenţii la nivelul liceelor şi sistemice, care vor consta în granturi, asistenţă tehnică, instruire şi bunuri pentru realizarea următoarelor activităţi:

a) intervenţii la nivelul liceelor: acordarea unor ore de remediere, meditaţii, consiliere, orientare profesională, activităţi extracurriculare, vizite de documentare, participări la competiţii, reţele intraşcolare, stagii de formare, lucrări civile minore şi achiziţii de bunuri în scop educaţional; şi

b) intervenţii sistemice: revizuirea programei şcolare, formarea cadrelor didactice şi a directorilor, îmbunătăţirea condiţiilor de predare în centrele de formare a cadrelor didactice, îmbunătăţirea platformei Online pentru evaluări şi examene naţionale, elaborarea de materiale didactice digitale, revizuirea seriilor de itemi şi a formării asociate examenelor de clasa a VIII- a şi de bacalaureat, consolidarea capacităţii instituţionale a Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, consolidarea capacităţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice de a monitoriza evoluţia învăţământului secundar superior şi tranziţia elevilor către învăţământul terţiar.

Se estimează că de aceste activităţi vor beneficia circa 1160 de licee din mediul rural şi urban, adică toate liceele care nu au înregistrat rezultate bune la examenul de bacalaureat. Acţiunile vor viza în special elevii aparţinând grupurilor dezavantajate, inclusiv de etnie romă.

2. Intervenţii sistemice la universităţi şi programe de vară, care vor consta în granturi şi asistenţă tehnică pentru sprijinirea studenţilor cu risc de abandon şcolar prin realizarea următoarelor activităţi: programe remediale, tutoriat, consiliere, seminarii, programe de vară, dezvoltarea unor centre de învăţare. Se estimează că de aceste activităţi vor beneficia circa 300 de facultăţi din întreaga ţară, adică 85% din numărul total de facultăţi de stat.

3. Managementul proiectului, monitorizare şi evaluare, în cadrul căreia se vor finanţa costurile legate de implementarea, monitorizarea şi evaluarea proiectului, funcţionarea Unităţii de Management a Proiectului şi întocmirea unor studii privind eficienţa diferitelor programe finanţate din diverse surse pentru reformarea sistemului educaţional secundar (cum ar fi „Bani de liceu”), evaluarea impactului celor două componente asupra sistemului educaţional secundar şi terţiar.

Având în vedere nemulţumirile specialiştilor din sistemul de educaţie, vă întreb cu respect, domnule ministru:

1. Dacă s-a constatat că unităţile de învăţământ cu probleme nu dau randament, de ce se investeşte tot în acestea, în detrimentul celor care au performanţe şi elevi cu rezultate deosebite?

2. În ce mod urmăreşte Ministerul pe care îl conduceţi rezultatele obţinute de şcolile şi liceele care au beneficiat de aceste investiţii, respectiv eficienţa lor, atât la nivel naţional, cât şi în judeţul Bacău?

Solicit răspuns scris.

 

Media
No rating yet

Comments are closed.