Domnule preşedinte,

Doamnelor şi domnilor senatori,

În urmă cu un an fostul Guvern USL a reluat discuţia asupra unuia dintre proiectele strategice ale României contemporane, Canalul Şiret – Bărăgan. Este vorba despre înfiinţarea Administraţiei Canalului Şiret – Bărăgan, care să elaboreze studiile şi documentaţiile tehnico-economice pentru proiectarea şi realizarea Canalului Siret- Bărăgan, un proiect aprobat în urmă cu 26 ani, oprit în lipsa fondurilor şi despre reluarea căruia se discută din 2002. În octombrie 2012, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, afirma că proiectul canalului Siret-Bărăgan ar putea fi lansat în 2013, când ar urma să fie investită o sumă de până la 50 milioane euro, dintr-un total estimat atunci de 2,6 miliarde de euro. El susţinea atunci că, pentru canalul Siret-Bărăgan, există investitori din Uniunea Europeană, Rusia şi China interesaţi să investească în această zonă.

Conform proiectului iniţiat de liderii PNL şi PSD, administraţia Canalului Siret- Bărăgan, ar trebui să funcţioneze ca regie autonomă, care are în atribuţii să contracteze servicii de consultanţă de specialitate, să cumpere utilajele, instalaţiile şi echipamentele, să efectueze recepţia lucrărilor şi, ulterior, să asigure exploatarea şi întreţinerea canalului. Noua entitate a fost înfiinţată printr-un proiect de lege adoptat de primul Guvern Ponta, care trebuie aprobat şi de Parlament. În acel moment se considera că “sunt create condiţiile” pentru redeschiderea lucrărilor la Canalul Siret-Bărăgan şi că, prin realizarea canalului, este estimată obţinerea unor sporuri de recoltă cu o valoare anuală de circa 120 milioane euro.

Proiectul pentru realizarea canalului Siret-Bărăgan a fost aprobat în 1988, de Consiliul de Miniştri, dar a fost oprit în lipsa fondurilor după construirea a doar şase kilometri dintr-un total de 190 kilometri prevăzuţi.

Proiectul guvernamental a fost adoptat pe 17.03.2014 de către Senatul României, din acea dată este blocat la Camera Deputaţilor. Mai precis proiectul de lege a primit raport favorabil comun din partea Comisiei de Administraţie Publică şi a Comisiei de Agricultură de la Camera Deputaţilor, dar a fost blocat în Plenul Camerei prin retrimitere la comisiile de fond în 24.06.2014.

Din acel moment, acest proiect de act normativ foarte important pentru viitorul acestei ţări este tergiversat de diferite interese parlamentare.

Stimaţi colegi, în contextul în care realizarea Canalului Siret-Bărăgan va permite irigarea a peste 500.000 de hectare teren, din care 80% fără mecanisme de pompare, consider că trebuie lăsate deoparte interesele de grup şi că este necesar să avem maturitatea de a decide o politică de ţară.

Domnilor lideri ai grupurilor parlamentare aparţinând actualului arc guvernamental dacă tot vă interesează “interesul naţional” poate e bine să convingeţi colegii deputaţi să nu mai blocheze în comisii proiectul de lege privind Canalul Siret-Bărăgan.

Vă mulţumesc,

Senator PNL de Bacău

Dragoş Luchian

Media
No rating yet

Comments are closed.