Am lecturat zilele trecute câteva articole din Ziarul Financiar, din sincera dorinţă de a mai afla câte ceva legat de evoluţia fiscalităţii, de opinia mediului de afaceri privind noul Cod fiscal aflat în circuitul legislativ, despre evoluţia marilor companii etc. Însă un articol mi-a atras atenţia în mod deosebit: acela legat de faptul că, se spune în conţinutul materialului, cele mai mari sume de bani alocate infrastructurii rutiere au fost dirijate către regiunile vestice ale României, estul fiind total ignorat. Şi atunci, m-am întrebat, care ar fi fost criteriile pentru care Transilvania şi Banatul au fost prioritizate, în ultimii 5 ani, cu sume alocate proiectelor pentru autostrăzi şi reabilitare de drumuri naţionale, cu peste 16 miliarde de lei, în comparaţie cu nord-estul ţării, adică în Moldova, căreia i-au fost alocate cele mai mici sume pentru şosele, adică sub 2 miliarde de lei.

Nu pot fi de acord cu acest tratament, hai să-i spunem neglijent, măcar din trei motive foarte importante în opinia mea:

  • unul ar fi acela că toţi românii ştiu că Moldova este cea mai săracă regiune a ţării;
  • al doilea ar fi legat de faptul că, din câte ştiu, Moldova are populaţie mai numeroasă decât celelalte regiuni luate separat;
  • al treilea motiv, şi cel mai important în opinia mea, este faptul că Moldova este graniţa de est a Uniunii Europene şi a Alianţei Nord Atlantice.

Gurile rele leagă, să spunem răutăcios, aceste alocări de resurse insignifiante către regiunea de nord-est, de faptul că la cârma Ministerului Transporturilor este un ardelean, nimeni altul decât Ioan Rus.

Dacă luăm în calcul faptul că, în ultimii 5 ani, Transilvania şi Banatul au semnat zece contracte de construcţie de autostrăzi, pentru Moldova s-au semnat mult mai puţine contracte de reabilitare a drumurilor naţionale şi de întreţinere a şoselelor, în ciuda faptului că, recent, a fost semnat contractul centurii ocolitoare a Bacăului. Şi tronsonul de autostradă Braşov-Bacău este programat după 2018 sau chiar mai târziu, deşi este cuprins în Masterplanul atât de comentat al infrastructurii de transport. Oricum am privi lucrurile, regiunea de nord-est este singura regiune fără 1 kilometru de autostradă. Palida speranţă a Moldovei în Masterplanul General de Transport se leagă de tronsonul Braşov-Bacău şi de tronsoanele Bacău-Paşcani sau Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni, dar în următorii 10 ani, perioadă în care investitorii români şi străini vor evita această regiune, fapt ce condamnă Moldova la subdezvoltare.

Ştiut fiind faptul că UE finanţează total sau parţial aceste programe de infrastructură, am putea înţelege de ce aceste alocări sunt dirijate spre regiunile mai apropiate de marile capitale europene. Ar fi o explicaţie, dar foarte neconvingătoare, din moment ce şi populaţia din nord-est plăteşte taxe şi impozite la bugetul de stat, şi nu diferenţiate.

Sper că politicile pe infrastructură ale Guvernului Ponta să fie ajustate în sensul eliminării decalajelor economice ale Moldovei faţă de celelalte regiuni, până nu este prea târziu!

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Poți publica primul comentariu la acest articol.

Lasă un comentariu

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.