Avram Constantin – Situaţiile de urgenţă, o problemă serioasă a guvernelor României
Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă
Domnul Constantin Avram:
“Situaţiile de urgenţă, o problemă serioasă a guvernelor României”
De aproape 10 ani, primăvara ne confruntăm cu ploi torenţiale care provoacă inundaţii, pe alocuri catastrofale, aproape în toate zonele ţării, iar în fiecare iarnă suntem blocaţi de ninsori abundente şi de viscole puternice. Aproape de fiecare dată, autorităţile publice locale sau centrale sunt luate prin surprindere sau în cel mai fericit caz dovedesc reacţii întârziate. Deşi avem în cadrul Ministerului Afacerilor Interne o structură, spunem noi specializată numită Inspectoratul de Stat pentru Situaţii de Urgenţă, atât primăvara cât şi iarna înregistrăm blocaje al traficului rutier, feroviar sau aerian, distrugeri materiale sau chiar pierderi de vieţi omeneşti. Cei avizaţi cu astfel de situaţii justifică aceste calamităţi, numai în contextul schimbărilor climatice la nivel global, dar efectele dezastruase ale unor astfel de fenomene meteorologice nu ne pot lăsa indiferenţi.
Este nevoie de o mai bună colaborare între Institutul Naţional de Meteorologie, Inspectoratul de Stat pentru Situaţii de Urgenţă, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi autorităţile publice locale, pentru ca astfel de situaţii să fie întâmpinate de reacţia rapidă a autorităţilor pentru limitarea distrugerilor materiale şi salvarea de vieţi omeneşti. Nu de puţine ori primăriile aşteaptă pasive intervenţia detaşamentelor de pompieri locale sau zonale, fără să întreprindă nici o acţiune, iar mijloacele de informare în masă au semnalat de fiecare dată astfel de aspecte.
Cred că pentru protecţia împotriva inundaţiilor a gospodăriilor cetăţenilor aflate în zonele de risc trebuie întocmit (şi finanţat) un program naţional special de construcţie a digurilor de protecţie, lucrări de apărări de maluri şi regularizări ale albiilor râurilor vizate şi monitorizate de reprezentanţi ai Inspectoratului de Stat pentru Situaţii de Urgenţă, întrucât această instituţie, prin inspectoratele locale, are responsabilităţi privind evacuarea populaţiei şi protecţia bunurilor acestora, deci intervenţia rapidă şi eficientă.
În cazul ninsorilor abundente generatoare de blocaje ale traficului rutier în special, de izolare a unor localităţi (de închidere a unor drumuri naţionale sau judeţene) am putea crede că dotarea comunităţilor locale cu utilaje şi echipamente speciale ar putea fi soluţia ideală de ieşire din impasul creat, dar comunicarea între instituţiile statului în vederea acţiunilor comune este factorul determinant în astfel de situaţii. Şi asta pentru că, prin lege, prefectul este preşedintele comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, iar Consiliile Judeţene sunt cele care contractează, prin licitaţie, lucrările de intervenţie pentru dezăpezirea căilor rutiere comunale, judeţene sau naţionale.
Dacă pentru dezăpezirea drumurilor naţionale sau europene C.N.A.D.N.R asigură contractarea acestor lucrări, pentru drumurile comunale sau judeţene situaţia este mai dificilă, datorită lipsei de colaborare şi informare reciprocă între autorităţile locale şi judeţene, tocmai din motivele expuse mai sus. Lipsa de coordonare şi colaborare între aceste autorităţi ale statului a generat, în foarte multe cazuri, distrugeri materiale suplimentare sau chiar pierderi de vieţi omeneşti.
Este binecunoscut cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni, soldat cu pierderea vieţii a doi oameni. Presa a relatat şi analizat cazul, folosind absolut toate datele pe care le-a putut obţine de la martori sau specialişti. Având convingerea că ancheta va fi finalizată prin stabilirea de responsabilităţi pentru toate instituţiile sau persoanele implicate în acest caz, nu poate fi evitată o întrebare : găsirea unor vinovaţi, recuperează vieţile pierdute?! Eu sunt convins că nu…!