La sfârşitul lunii iunie a fost prezentată în Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.544/2001 privind liberal acces la informaţiile de interes public. Aceasta prevede facilitarea accesului cetăţenilor la informațiile legate de modul în care sumele alocate către orice entitate au fost cheltuite. Printre iniţiatori se află şi deputatul PNL de Bacău, Ionel Palăr.

Conform expunerii de motive, România s-a confruntat, în ultimii 25 de ani, în mod repetat, cu o puternică campanie de furt din banii publici, considerăm că trebuie sporit gradul de transparenţă al tuturor instituţiilor care beneficiază de alocări de la bugetul de stat.

Dacă până în acest moment, atenţia publicului larg, dar şi a instituţiilor de control şi anchetă din România, a fost îndreptată spre instituţii administrative de la nivel central sau local, credem că ochiul public ar trebui să aibă acces şi la bugetele acelor instituţii/ entităţi private care au fost declarate de utilitate publică şi implicit beneficiază de alocări de la bugetul de stat al României. Astfel de entităţi private dar care intră în categoria celor de utilitate publică beneficiază de bani publici, aşadar bani colectaţi din taxele şi impozitele plătite de români. Totuşi, acestea nu se supun rigorilor de control în virtutea principiului transparenţei în ceea ce priveşte cheltuirea banului public, fiind exceptate de la prevederile legii 544/2001, lege care reglementează accesul liber la informaţii de interes public.

Acesta este motivul pentru care de cele mai multe ori astfel de instituţii devin canale de scurge a banului public către diverse clientele politice şi/ sau economice, fără ca publicul să aibă acces la tabloul de cheltuieli, la modul/ schemele de contractare şi unde ajung, în definitiv, banii contribuabililor.

Astfel, iniţiativa legislativă prevede modificarea prin completare a art. 2 a Legii nr. 544/2001, lege care reglementează accesul liber la informaţii de interes public, de aşa natură încât orice instituţie publică sau privat de utilitate publică să fie obligată să dea curs oricărei solicitări făcute în baza legii 544/2001. Iniţiatorii sunt de părere că este inadmisibil ca o instituţie/entitate, fie ea şi privată dar declarată de utilitate publică, deci care beneficiază de alocări de la bugetul de stat, să invoce clauze confidenţiale la întrebări legate de cheltuirea unor sume de bani care provin de la bugetul de stat. O formă frecventă de eschivare a autorităţilor publice/ private de utilitate publică de a răspunde la solicitările privind informaţii de interes public este aceea a refuzului furnizării informaţiilor pe motiv că nu le deţin sau că nu reprezintă o informaţie de interes public şi că se încadrează în sfera informaţiilor exceptate de la regula liberului acces, prevăzute la articolul 12 din lege.

Transparenţa totală în cheltuirea banilor publici este o măsură pe care puterea politică are obligaţia să o asigure

Lupta anticorupţie şi eradicarea flagelui corupţiei din rândul societăţii româneşti şi implicit din rândul clasei politice, a administraţiei publice locale şi respectiv centrale din România, trebuie însoţită de o reformă şi de o modernizare în ceea ce priveşte legislaţia care reglementează accesul liber la informaţii de interes public.

Cheltuirea banilor publici este, fără echivoc, un aspect de care să fie interesaţi toţi contribuabilii, deci pe cale de consecinţă este de interes public. Modul în care se cheltuiesc banii publici poate şi, mai mult de atât, trebuie să fie prezentat de instituţiile de presă din România, astfel încât cetăţenii să afle unde ajung taxele şi impozitele plătite de aceştia.

Mai mult, toate instituţiile/entităţile care beneficiază de bani de la bugetul de stat ar trebui să fie obligate să dea curs oricărei solicitări adresate în baza legii 544/2001, eliminându-se astfel posibilitatea de a invoca ideea că sunt exceptate de la prevederile acestui act normativ.

Concret, Legea nr. 544/2001 privind liberul acces Ia informaţiile de interes public se modifică şi se completează după cum urmează:

Articolul nr 2 se completează cu o noua litera a1) cu următorul cuprins:

a1) se supun prevederilor prezentei legi inclusiv societăţile comerciale în care statul este acţionar majoritar sau minoritar, precum şi orice alte entităţi care sunt beneficiare de subvenţii, alocări sau de orice alte forme de finanţare din bani publici. De asemenea, se supun prevederilor legii entităţile înfiinţate prin legi speciale, partide politice, federaţii sportive, organizaţii neguvemamentale de utilitate publică, care beneficiază direct sau indirect de finanţare din bani publici.

Poţi urmări procesul legislativ al iniţiativei accesând următorul link: Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.

Media
No rating yet

1 Response Comment