Senatorul Dragoş Luchian: declaraţie politică intitulată “Ultimele tunuri financiare a miniştrilor defunctului Guvern Ponta”
Domnule preşedinte !
Doamnelor şi domnilor senatori!
Nu pot să nu am o reacţie, chiar dacă a trecut ceva timp de la schimbarea Guvernului Ponta cu Guvernul Cioloş, referitor la alocarea de fonduri europene pe criterii discreţionare. Mă refer în acest sens la “aranjamente” realizate în ultimele săptămâni de ministeriat ale domnului ministru Daniel Constantin.
Este vorba mai precis de finanţările acordate prin Submăsura 7.2. – Investiţii în crearea şi modernizarea infrastructurii de bază la scară mică, care are ca şi scop crearea şi modernizarea infrastructurii rutiere locale şi a sistemelor de alimentare cu apă/apă uzată, constituie elemente de bază pentru comunitatea rurală, precum şi modernizarea infrastructurii educaţionale ante şi preşcolară şi a infrastructurii de învăţământ secundar superior, cu profil de resurse naturale şi protecţia mediului dar şi a şcolilor profesionale în domeniul agricol.
Pentru a nu ştiu câta oara sistemul încearcă sa ne fure şi să ne păcălească. Miza de această dată sunt proiectele în valoare de 1.000.000 de Euro (nerambursabili în procent de 100%) pentru proiecte de infrastructura rutieră în cadrul competiţiei lansate prin PNDR pe Submăsura 7.2.
Totuşi, pentru a nu ştiu câta oară, liderii politici aflaţi vremelnic la conducerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale au schimbat regulile de finanţare pentru Submăsura 7.2., cum s-ar spune popular, “în timpul jocului”.
Regula depunerii de proiecte prin P.N.D.R., prin Submăsura 7.2. a fost stabilită de Minister şi Autoritatea de Management prin documentele aprobate şi făcute publice, PNDR 2014-2020, Ghidul Solicitantului, Anunţul de lansare sesiune, documente publice care se regăsesc pe site-ul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (A.F.I.R.) şi Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Regula a fost următoarea: au fost alocaţi 194 milioane de euro pentru această sesiune. A început înscrierea de proiecte în data de 24.09.2015. S-au putut înscrie proiecte indiferent de punctaj. Sistemul informatic a contorizat valoric doar proiectele cu punctaj peste pragul de calitate al lunii, respectiv peste 60 de puncte în luna octombrie. Regula a fost ca sesiunea se opreşte când proiectele depuse cu punctaj peste pragul de calitate depăşesc 120% din suma alocată, respectiv plafonul de 232.800.000 euro. Sesiunea s-a oprit sâmbăta 31.10.2015 pentru comunele din zona montană şi vineri 30.10.2015 pentru comunele din restul teritoriului. Sistemul s-a oprit în mod corect când proiectele de peste 60 de puncte înscrise au atins ca valoare cumulată plafonul de 120% din suma alocată. La acest moment în sistem existau înscrise proiecte de peste 60 puncte care cumulat acopereau valoarea alocată, şi proiecte sub 60 de puncte a căror valoare cumulată nu poate fi estimată, întrucât aceasta nu a fost contorizată de sistemul informatic.
În data de 03.11.2015 Ministerul Agriculturii s-a întrunit într-o videoconferinţă pentru emiterea unui ordin de ministru prin care modifică regulile stabilite iniţial. S-a hotărât redeschiderea sesiunii si menţinerea acesteia deschisă până în data de 18.12.2015. S-a încercat adoptarea acestui ordin de ministru în data de 03.11.2015 ştiindu-se probabil ca în 04.11.2015 guvernul va demisiona. Aceasta a fost prima încercare de a crea o pârghie care să permită modificarea regulilor în timpul jocului, prin care să fie favorizaţi alţi potenţiali beneficiari decât cei înscrişi în competiţie în baza regulilor stabilite iniţial.
Se pare ca prima abordare nu a fost suficientă. Cei care au interesul de a introduce şi alte proiecte în competiţie trebuiau sa rezolve şi problema alocărilor financiare în sistemul informatic al A.F.I.R.
în momentul de faţă în sistemul informatic, pe Submăsura 7.2. -infrastructura rutieră, nu există alocări financiare care să permită înscrierea de noi proiecte.
Pentru a reglementa această aşa-zisă “problemă” pentru cei care urmează să fie favorizaţi, s-au instituit ceea ce numesc reprezentanţii A.F.I.R. „măsuri reparatorii”.
în data de 13.11.2015, s-a publicat o informare de presă pe site-ul A.F.I.R. , promovată cu titlul de „veste bună” pe pagina de facebook a A.F.I.R., prin care se anunţă o „actualizare” a valorii disponibile pentru acest tip de proiecte, fără modificarea valorii alocate. Comunicatul de presă este încâlcit şi alambicat şi te duce cu gândul la alocarea unei sume de bani suplimentare pentru proiectele care datorită unor erori ale sistemului informatic nu au putut fi înscrise. în realitate, se vorbeşte despre alocarea aceloraşi sume, pentru nişte proiecte încă neînscrise, defavorizarea celor care şi-au înscris proiectele corect în timpul competiţiei şi favorizarea concurentei neloiale.
În acest context singura explicaţie pentru acesta măsură „reparatorie”, instituită fără a fi făcute publice documente oficiale, este direcţionarea banilor europeni înspre entităţi care din lipsa capacităţii de a realiza proiecte finanţabile într-un interval de timp prestabilit, sau din obişnuinţa de a câştiga finanţări în spatele uşilor închise, nu au intrat în competiţia lansată iniţial.
Stimaţi colegi senatori, întreb: care sunt repercursiunile acestei măsuri „reparatorii” pentru restul participanţilor de bună – credinţă, respectiv pentru cei care şi-au înscris proiectele în mod corect?
Pentru aceştia înseamnă din nou: schimbarea regulilor în timpul jocului, decizii aprobate în spatele unor uşi închise, lipsă de transparenţă, lipsă de profesionalism şi de ce nu concurenţă neloială creată prin încălcarea legii neexistând un act legislativ publicat în Monitorul Oficial, care poate modifica un Ordin de Ministru
„Informarea de presă” prin care practic A.F.I.R. relansează o sesiune de depunere proiecte oprită prin epuizarea fondurilor alocate, este total lipsită de transparenţă şi ridică o mulţime de întrebări. în informarea de presă A.F.I.R. precizează „S-a impus luarea acestei măsuri reparatorii deoarece începând cu data de 30.10.2015, ora 17:43, pentru „restul teritoriului”, şi, începând cu data de 31.10.2015, ora 02:07, pentru „zona montană”, nu a mai fost posibilă încărcarea on-line a proiectelor din cauza lipsei disponibilului în sistemul informatic. ”.
Ne punem dinou o serie de întrebări şi de ce nu, întreb pe cei avizaţi: De ce nu comunică A.F.I.R. care este motivul care a dus la “ lipsa disponibilului” , având în vedere că sistemul de depunere on-line exact pe acest principiu a fost gândit, ca în momentul în care nu mai există disponibil, sesiunea să se oprească ? De ce vorbim despre măsuri reparatorii? Ce anume vrem să reparăm? Ce nu a funcţionat bine?
Lipsa de transparenţă apărută o dată cu lansarea sesiunilor pentru beneficiari publici, corelată acum cu „măsurile reparatorii” ce se doresc a se lua, ne duce cu gândul la tentative de manipulare frauduloasă a sistemului şi implicit a fondurilor europene.
Stimaţi colegi, în acest context fac apel la toţi cei interesaţi de transparenţă în proiectele europene şi de schimbare a modului de alocare a finanţărilor venite din bugetul european să luăm atitudine pentru a stopa astfel de practici “şmechereşti” care afectează viaţa comunităţilor rurale, indiferent de culoarea politică a autorităţilor care le conduc.
Vă mulţumesc,