În judeţul Bacău se înregistrează tot mai multe accidente rutiere, cauza principală fiind condusul sub influenţa alcoolului la volan şi depăşirea vitezei legale în localităţi. În intervalul 23 septembrie – 4 octombrie, pentru 22 de cazuri de încălcare a securităţii rutiere în judeţ, vârsta medie este de 25 de ani. Deşi, în perioada 25 iulie – 31 august au fost aplicate 5.288 de sancţiuni contravenţionale, iar pe 10 septembrie poliţia judeţeană  a aplicat 254 de sancţiuni în cadrul unor activităţi pentru creşterea gradului de siguranţă rutieră, zilnic viaţa băcăuanilor este pusă în jocul hazardului. Cel puţin în oraşul Bacău, pe timp de noapte poţi număra o mulţime de şoferi care depăşesc limita de viteză, opresc pe trecerea de pietoni sau pur şi simplu fugăresc pietonul atunci când semnalul la semafor este verde. În oraş, de asemenea, sintagma „acordare de prioritate” este prost înţeleasă  sau se rezumă  la „îmi acord prioritate mie”.

 Securitatea rutieră depinde în mod direct de comportamentul participantul la trafic, iar întrucât procesul de învăţare are loc pe toată durata vieţii, poliţia rutieră băcăuană ar trebui să îşi asume în mod permanent sarcina de a combate comportamenul iresponsabil al şoferilor, făcând un schimb de bune practici cu ţări din Vest unde există o cultură bine conturată  a şofatului. Instruirea nu ar trebui să se termine odată cu obţinerea permisului de conducere. În mod special, atenţia autorităţilor trebuie orientată spre conducătorii auto începători şi conducătorii în vârstă, întrucât pentru ambele categorii aptitudinile de condus au „carenţe”. De asemenea, pentru a integra pe deplin regulile de circulaţie în viaţa cotidiană e nevoie de o intensificare a controalelor pentru respectarea normelor de siguranţă.

Deşi art. 99 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, prevede sancţionarea  cu amendă a persoanelor care nu poartă centura sau dispozitivele de siguranţă  în timpul deplasării pe drumurile publice, majoritatea  persoanelor aflate pe locurile din spate a autoturismului, nu poartă centura de siguranţă. Principala justificare, în acest sens, e că nu te vede sau nu te amendează poliţia. Lipsa de conştientizare şi, în mod special, poziţia lejeră a poliţiei rutiere în ceea ce priveşte aceste încălcări sunt alte bile negre. Mai mult, în UE centura de siguranţă este obligatorie în autocare şi microbuze, norma fiind respectată cu rigurozitate. De asemenea, în baza unor studii temeinice, ţări precum Franţa şi SUA sancţionează dur trimiterea mesajelor pe telefon sau folosirea căştilor pe timp de condus, întrucât pentru ei viaţa unui om valorifică mai mult decât un dispozitiv.

Siguranţa socială este influenţată şi de către infrastructura defectă a judeţului  sau chiar lipsei acesteia în unele zone. De la drumul European 85, supranumit „drumul morţii” până la drumuri improvizate care traversează localităţi rurale, pun în pericol viaţa umană. Soluţiile privind siguranţa infrastructurii ţin de responsabilitatea Primăriei, care, tocmai numai responsabilă nu este.

Deoarece credem că viaţa are preţ chiar şi pentru cel mai neînsemnat om din comunitatea băcăuană, spunem: Se poate mai bine pentru securitatea rutieră din judeţul Bacău!

Sursa foto: Ziua Constanța

Media
No rating yet

Comments are closed.