12873384_10206164991019989_1966795071_oConsilierii locali băcăuani observă doar în prag de alegeri neregulile în nerespectarea Legii nr. 215/2001 a administrației publice locale. Cel puțin așa reiese din reacțiile recente ale aleșilor care, în ultima vreme, au ales fie să părăsească sala de ședințe, fie să-și dea demisia invocând performanțele slabe ale executivului și lipsa de transparență a acestuia.

Doi consilieri au părăsit lucrările ședinței, din respect pentru băcăuani

corneliu-jitariu-2016La ultima ședință extraordinară ce a avut loc vineri, 18 martie, și care a fost anunțată cu doar o zi înainte (nu cu trei, așa cum cere legea), doi consilieri locali din așa-zisa opoziție au părăsit sala de ședințe invocând ilegalitatea convocării.

Consilierul independent, Corneliu Jitariu, a avut o observație la ordinea de zi prezentată, înainte de a părăsi sala. Acesta a ținut să remarce ilegalitatea convocării întrunirii, cu toate că nu este prima oară când se întâmplă acest lucru. De obicei, ședințele extraordinare sunt organizate fără respectarea prevederilor Legii nr. 215/2001 a administrației publice locale, privind informarea consilierilor și a cetățenilor cu minim 3 zile înainte. Concret, legea prevede următoarele: (3) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului unităţii administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. (4) În caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei sau ai oraşului convocarea consiliului local se poate face de îndată.  Cu toate acestea, convocarea ședinței de vineri, 18 martie, s-a întocmit cu numai o zi în urmă: joi, 17 martie, fiind publicată pe site-ul instituției în a doua parte a zilei de joi.

Legea 215 spune să primarul poate convoca ședința extraordinară cu 3 zile înainte și în caz de forță majoră sau de maximă urgență, de îndată. Consider această ședință ilegală. Dumneavoastră ar fi trebuit să anunțați, așa cum spune legea, cu 3 zile înainte sau să declarați că este un caz de forță majoră, ceea ce nu s-a întâmplat. Deci din punctul meu de vedere, această ședință ar trebui să nu aibă loc. Pentru că am constatat că în continuare aveți o poziție nedemocrată și care nu are nicio treabă cu transparența, pentru că v-ați bătut joc pur și simplu de banii băcăuanilor, de bugetul local, de propriile proiecte pe care nu ați fost în stare să le duceți la bun sfârșit și pentru că vreți să împovărați din nou până la limita maximă bugetul local, eu, personal, nu vreau să mai iau parte la această mascaradă de ședință și voi părăsi sala din respect pentru băcăuani, a precizat independentul.

Observațiile consilierului sunt corecte și pertinente, ele atrăgând atenția asupra unei probleme pe care noi o semnalăm continuu de doi ani de zile. Cu toate acestea, nu putem să nu remarcăm că vehemența acestor observații a crescut considerabil abia în ultimele luni, în apropierea alegerilor locale. Ceea ce ar trebui să facă un consilier local care constată că legea administrației publice locale nu este respectată este să sesizeze instituția prefectului și să acționeze primăria în contencios administrativ. Cum însă toate aceste declarații sunt menite doar să stârnească niscaiva comentarii și discuții, cel mai probabil nu vom vedea o altă acțiune a consilierilor în afară de aceea de a părăsi sala de ședințe, locul în care ar trebui să reprezinte interesele celor ce i-au ales.

Cosma-ElenaMembru al UNPR, Elena Cosma a părăsit și ea lucrările ședinței, declarând: „consider că este eșecul acestei administrații care dorește pe ultima sută de metri să mai ia un osicior”.

La polul opus, viceprimarul Radu Ababei a găsit evenimentul de forță majoră pentru care a fost necesară convocarea de îndată a Consiliului: înlocuirea unui membru al comisiei de evaluare a managerului Teatrului Bacovia.

Excepționalitatea ședinței este dată de faptul că astăzi se desfășoară evaluarea managerului Teatrului Bacovia și în urmă cu două zile am primit un răspuns de la directorul teatrului din Craiova care ne-a anunțat că nu poate să vină. Având în vedere faptul că comisia a fost aprobată prin hotărâre de Consiliu Local, am convocat această ședință extraordinară, de urgență, de îndată, așa cum scrie legea, pentru ca la ora 12.00 să putem să desfășurăm evaluarea în condiții legale, a specificat  viceprimarul. A utiliza caracterul excepțional sau de îndată al legii este însă o forțare majoră a limitelor legii, a cărei intenție era, cel mai probabil, aceea de a lăsa o „portiță” deschisă în caz de urgențe reale: cutremur, inundații, război etc.

Municipiul Bacău, grad de îndatorare de 16%. Oare ar mai fi fost necesar creditul bugetar dacă s-ar fi finalizat proiectele începute prin bani europeni?

În expunerea de motive privind restructurarea creditului în valoare de 60.000.000 de lei se precizează că municipiul Bacău are în derulare un contract de credit încheiat la data de 31.01.2013 cu CEC Bank SA, în vederea realizării obiectivelor de investiții de interes public local stabilite iniţial după cum urmează:

  1. Reabilitare și modernizare „Insula de Agrement” – până la 15.000.000 lei;
  2. Construire bază sportivă – Sala Polivalentă a Sporturilor, Spital Municipal Bacău și Reabilitare termică blocuri de locuințe din cadrul Programului Multianual de creştere a performanței energetice 2012 – 2016 – minimum 45.000.000 lei.

În anul 2014, prin Hotărârea de Consiliul Local nr. 189, au fost modificate obiectivele de investiții de interes public, respectiv:

  1. Reabilitare și modernizare „Insula de Agrement” – 15.000.000 lei;
  2. Construire Spital Municipal – 24.308.548 lei;
  3. Construire Baza sportivă – Sala Polivalentă a Sporturilor – 2.070.452 lei;
  4. Reabilitare termică 13 blocuri – 5.021.000 lei;
  5. Supratraversare pârâu Trebeș – 1.100.000 lei;
  6. Reparații capitale prin înlocuirea turbinei de 14 MW – 9.000.000 lei;
  7. Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian ta Aeroportul „George Enescu” Bacău – 3.500.000 lei.

Având în vedere urgența finanțării proiectelor europene în termenul contractual, se impune evaluarea priorităților de finanțare, astfel încât obiectivele finanțate prin creditul mai sus menționat să fie următoarele:

  1. Reabilitare și modernizare „Insula de Agrement” – 34.106.247,25 lei;
  2. Construire Spital Municipal – 9.933.990,82 lei;
  3. Reabilitare termică 13 blocuri – 2.859.761,93 lei;
  4. Supratraversare pârâu Trebeș – 1.100.000 iei
  5. Reparaţii capitale prin înlocuirea turbinei de 14 MW – 9.000.000 lei;
  6. Reabilitare infrastructură urbană zona I.L. Caragiale – Milcov – intersecție strada Letea – 3.000.000 lei.

Împrumutul este din 2012, așezarea pe capitole care este în hotărâre a fost făcută și când am aprobat bugetul, deci aceste sume sunt exact cum sunt și în proiectul de buget, a ținut să precizeze viceprimarul cu atribuții de primar, Ilie Bîrzu.

Înainte de a fi supus la vot proiectul, consilierul UNPR Ghiorghe Huluță a precizat că acest împrumut naște destule semne de întrebare, întrucât din 2012 și până acum această hotărâre a suportat foarte multe modificări.

Administratorul public, Leonard Pădureanu, a explicat:

Structura acestui credit s-a schimbat de foarte multe ori în funcție de obligațiile municipiului. Așa cum ați observat foarte bine, atunci când am avut un protocol cu Consiliul Județean ca să finanțăm împreună reabilitarea aeroportului, am pus niște sume acolo. După ce acel protocol a fost reziliat, normal că nu mai puteau fi acele sume acolo. În modul nostru de a derula aceste împrumuturi, mergem tot timpul pe principiul prudenței. (…) Din acest credit de 60 de milioane contractat în 2012, noi am consumat efectiv doar 14,5. Restul de 45,5 se regăsesc în programul de investiții pe 2016 și au fost realocați pentru finalizarea proiectelor europene, mai ales insula. Am scos de pe alte obiective care nu meritau. (…) Încercăm pe cât posibil să tragem bani din credite numai când este neapărat nevoie. Încercăm să nu creștem gradul de îndatorare. Nu este periculos la noi, este de 16% în momentul ăsta din cele 30 posibile și încercăm să ținem pe principiul prudenței echilibrul financiar al municipiului.

Proiectul a fost aprobat în unanimitate, ca și restul punctelor de pe ordinea de zi.

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Poți publica primul comentariu la acest articol.

Lasă un comentariu

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.