afis-masa-rotundaMarți, 23 februarie 2016, de la ora 16:30, la sediul Direcției Județene de Sport și Tineret Bacău, are loc masa rotundă  intitulată Accesul tinerilor din mediul rural la educație. Concret, vom vorbi despre cum putem aduce și (mai ales) ține în școală copiii din mediul rural.

E o adevărată provocare pentru un tânăr să facă naveta zilnic către școală, timp de trei sau patru ani, din moment ce multe sate au o singură cursă pe zi, ce pornește la cinci dimineața și se întoarce la șapte seara. Mai mult, în momentul de față, dacă locuiești la 35 de km distanță de liceul/școala profesională la care înveți, statul nu îți acoperă decât 90 de lei din valoarea abonamentului la autobuz. Diferența, care poate trece de 150 de lei, rămâne în sarcina tânărului și a familiei de la țară (metodologia de calcul a valorii decontului a fost stabilită prin Ordonanța Guvernului nr. 29/2013 în 2013 și spune că: “Decontarea abonamentelor de transport emise de operatorii de transport rutier, pentru facilitatile de transport acordate elevilor…se asigura la nivelul acestora, dar nu mai mult de 26 lei/abonament/luna pentru distanta de 3 km. Pentru distantele ce depasesc 3 km, pana la limita de 50 de km, suma de 26 de lei/abonament/luna se suplimenteaza cu 2 lei pentru fiecare kilometru, dar nu mai mult decat valoarea abonamentului lunar).

Paul Katz, președintele Asociației Favor, a inițiat demersul de astăzi care vizează modificarea procedurii de decontare a transportului elevilor din întreaga țară în urma unei experiențe de peste 10 ani în lucrul cu tinerii din mediul rural. Soluția propusă e simplă – asigurarea dreptului și accesului tinerilor la educație prin decontarea integrală a transportului elevilor la școală.

În urma întâlnirii (la care participă și reprezentanți ai DJST, DGASPC, primari de comune, profesori, ONG-uri) vom iniția o petiție ce va fi înaintată parlamentarilor și reprezentanților Ministerului Educației și Cercetării.

Pagina de facebook a evenimentului – https://www.facebook.com/events/1864218160471419/ 

Redăm mai jos textul petiției ce va fi discutat la întâlnirea de marți:

În atenția:

Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice

Expeditor: Paul Katz, Președinte Asociația FAVOR, Bacău

SOLICITARE PENTRU O SCHIMBARE LEGISLATIVĂ URGENTĂ

PRIVIND ASIGURAREA ACCESULUI FIECĂRUI TÂNĂR LA EDUCAȚIE

            Noi, reprezentanți ai mai-sus-numitei organizații, dorim să aducem în atenția Dvs. un aspect ce afectează în mod negativ mii de tineri români și care devine, astfel, o problemă serioasă pentru dezvoltarea socio-economică a acestei țări. Vorbim despre imposibilitatea de continuare a studiilor liceale ale adolescenților dezavantajați din punct de vedere social și economic din zonele rurale.

            Înainte de a detalia problema mai sus menționată, dorim să vă felicităm pentru progresul ce a avut loc în ultimii ani în domeniul educației, în special pentru reintroducerea școlilor profesionale și pentru planificarea unei pregătiri vocaționale mult mai serioase și bazate pe cerințele de angajare de pe piața muncii. Acestea sunt, cu siguranță, oportunități pozitive de dezvoltare. Sperăm ca punerea acestora în practică să fie suficientă pentru a asigura atingerea scopurilor lor inițiale.

            De asemenea, legea cu privire la educația obligatorie este foarte importantă, cele zece clase obligatorii garantând în mod clar multe rezultate pozitive (Legea Educației Naționale nr1/2011). Din păcate, totuși, pentru mulți elevi din zona rurală, continuarea educației după clasa a opta nu este o opțiune viabilă. Cursele pe mijloacele de transport în comun care fac legătura cu orașul sunt ori insuficiente, ori implică costuri prea mari, ori ambele variante. Acest lucru determină ca un număr mare de tineri ce provin din mediul rural să renunțe la studii, mai ales la finalul gimnaziului dar și mai devreme. În unele cazuri, speranța minimă a acestor elevi de a putea continua studiile preuniversitare a generat un dezinteres general pentru școală și liceu în rândul tinerilor și părinților dezavantajați din punct de vedere economic.

            Pentru un studiu de caz, vom lua ca exemplu comuna Filipeni din județul Bacău, unde Asociația FAVOR lucrează îndeaproape cu elevi nevoiași și școlile locale prin proiectul “Centrul Curcubeu”. Propunem comuna Filipeni pentru studiul de caz, întrucât reprezintă un exemplu rezonabil, aceasta nefiind situată pe o șosea națională sau un drum județean, dar nici extrem de departe de oraș. Distanța de 30km între Bacău și Mărăști, primul sat la intrare în comuna Filipeni, se poate parcurge cu mașina în aproximativ 40 de minute. Totuși, pentru persoanele cu probleme financiare, această distanță relativ scurtă reprezintă un obstacol considerabil. Până la începutul anului școlar curent1, transportul public era organizat după cum urmează: pentru a putea fi în oraș la ora 8:00, tinerii erau nevoiți să ia un autobuz ce pleca din satul Valea Bouțului (în capătul opus al comunei Filipeni) la 5:00, trecând prin satul Mărăști la 5:30. După școală, singurul autobuz de întoarcere pleca din oraș la 18:00. Acest lucru însemna că, pentru a merge la școală, copiii din Valea Bolțului erau nevoiți să plece de acasă înainte de ora 5:00 și să se întoarcă la aproximativ 19:30. Evident, acesta este un program dificil de respectat, chiar și de un adult care merge la locul de muncă. Foarte puține persoane motivate, acceptă și respectă acest program pe o perioadă îndelungată de timp.

            Pe lângă problema mai sus menționată legată de programul transportului în comun, există și limitări financiare de luat în considerare. Un abonament lunar de la Mărăști până în Bacău costă 270 lei. Nu există nicio reducere pentru elevi sau studenți. În conformitate cu politica oficială, persoanelor cu domiciliul în zone rurale li se vor deconta acești bani (Legea.1/2011, Art.12.8). Acesta este un program important. În orice caz, formula folosită în prezent (la nivel național) pentru calcularea valorii banilor returnați rezultă într-un maxim de 86 de lei pe lună pentru traseul în cauză (Legea 1/2011, Art.84.3, modificat in O.G nr.29/2013 art.15). Elevii și familiile lor trebuie să achite 184 de lei lunar, precum și abonamentele pe mijloacele de transport folosite în oraș.

            Exemplul de față nu reprezintă doar un caz izolat, ci o caracteristică tipică multor comune pe care le-am vizitat. La general vorbind, comunitățile situate la distanțe mai mari față de drumuri principale, respectiv față de zone urbane, dispun și de cele mai mici venituri, cele mai mari costuri de transport și cele mai puțin frecvente curse ale mijloacelor de transport. Aceste lucruri duc la poziționarea copiilor ce cresc în aceste zone într-o categorie dezavantajată. Părinții dezavantajați financiar care își cresc copiii în asemenea zone deseori își pierd speranțele și se resemnează, percepând această situație ca pe un necaz inevitabil pentru familiile lor. Copiii care cresc în asemenea circumstanțe, ducând lipsă de vise și speranțe pentru viitorul lor, au cele mai mici șanse de a-și valorifica potențialul în societate. Aceasta este o mare pierdere națională din multe puncte de vedere, mai ales când luăm în calcul contribuția unor personalități precum Ciprian Porumbescu, Constantin Brâncuși, Ecaterina Teodoriu și Bănel Nicoliță, care provin din zone asemănătoare.

            Potrivit cercetărilor noastre, în multe comunități rurale, mai puțin de jumătate dintre tineri termină clasa a X-a, în ciuda obligativității legale. Majoritatea elevilor care reușesc să absolvească provin din familii care își permit ca ei să locuiască în oraș, iar restul, foarte puțini, sunt cei care fac naveta. Această situație contribuie la extinderea ciclului de sărăcie, captând și următoarea generație precum și privarea societății de posibila ei capacitate de producție. Din punct de vedere economic, costurile pe termen lung pentru această societate, formată în majoritate de populație rurală care nu a reușit să termine o formă de învățământ gimnazială sau liceală, vor fi cu mult mai mari decât costurile necesare pentru a face posibilă frecventarea școlii de către acești tineri. Luați în calcul toate taxele care nu vor fi colectate de la familii neproductive, costuri de asistență socială, asigurare medicală, cheltuieli pentru persoane private de libertate, ș.a.m.d. Mai mult, luați în calcul cum ar putea unii dintre acești copii neprivilegiați să contribuie pentru o societate mai bună dacă sistemul educațional le-ar da uneltele potrivite potențialului lor.

            Câteva dintre comunități se mulțumesc cu faptul că au un liceul agricol la o distanță rezonabilă. Unul dintre primari ne-a spus că acest lucru rezolvă problema; toți elevii din zonă frecventează acel liceu. Astfel, îndeplinesc cerințele legale. Aceste licee pot ajuta pe unii, totuși, nu este o soluție reală. Elevii dotați din punct de vedere intelectual, cărora le lipsesc resursele financiare pentru a merge la un liceu în oraș nu vor putea niciodată să își atingă potențialul lor real în liceele agricole în felul în care există ele acum.

            Suntem ferm convinși că fiecare adolescent din această țară ar trebui să aibă nu doar dreptul și obligația de a frecventa o formă de învățământ liceală potrivită abilităților lor intelectuale și vocaționale, ci și posibilitatea de a face acest lucru. În prezent, există un număr de organizații în țară care încearcă să ajute acești copii defavorizați, asigurând bani pentru transport sau locuințe subvenționate pentru un număr cât mai mare de elevi. În timp ce felicităm aceste eforturi cu scop nobil, recunoaștem că majoritatea tinerilor vor rămâne neasistați dacă Guvernul nu decide să ia măsuri la nivel național pentru a rezolva aceste probleme. Acesta nu este o chestiune care poate fi sau ar trebui să fie lăsată în responsabilitatea ONG-urilor și sponsorilor corporativi. Așadar, cerem acordarea atenției asupra următoarelor recomandări:

  1. Costurile de transport să fie rambursate în totalitate, 100% din costul abonamentului lunar, indiferent de câte zile lucrătoare sunt pe lună sau de alți factori. Aceasta este cea mai simplă dintre sugestiile noastre care ar trebui să fie aplicată în viitorul cât mai apropiat posibil. Această singură schimbare ar putea să scadă semnificativ rata abandonului școlar.
  1. Trebuie luate măsuri pentru a asigura elevilor din orice comună mijloace de transport în comun la ore rezonabile. Înțelegem că acest lucru poate fi complicat. Ar putea implica modificarea reglementării în ceea ce privește companiile de transport privat și eliberarea de licențe de transport pe anumite rute. Totuși, este un pas necesar către includerea celor din zone periferice.
  1. O sugestie alternativă, paralelă, care merită să fie luată în considerare este înființarea de cursuri liceale on-line, via internet. Acest lucru s-a dovedit a funcționa foarte bine în alte țări, în special în Statele Unite și în Australia2.

            Un liceu on-line are fi mult mai eficient din punct de vedere al timpului și al costurilor în unele cazuri decât încercarea de a rezolva probleme de transport. Poate fi ușor organizat după cum urmează:

            Profesori foarte buni pot fi aleși să predea fiecare materie, să fie filmați într-o sală de clasă, preferabil cu elevi prezenți. Având în vedere că aceste ore de curs vor fi vizionate peste tot în țară, profesorilor selectați trebuie să li se aloce suficient timp pentru a pregăti prezentări excelente și interactive.

            Într-o școală generală din fiecare comună cu deficit de transport, o clasă va fi amenajată special cursurilor pentru liceu. Un cadru didactic va fi responsabil pentru supravegherea elevilor care studiază individual la calculatoare, cu căști audio. Testările și temele pot fi, de asemenea, realizate și completate on-line, sub supravegherea profesorului din clasă. În această manieră, elevi din clase diferite și specializări diferite pot învăța în aceeași clasă.

            Dacă va fi adoptat, acest sistem poate fi prezentat ca o opțiune, mai ales în zone izolate. Ar putea să permită unui număr mare de copii să frecventeze cursurile școlare între 08:00 și 14:00, participând la cursuri predate de cei mai buni profesori din țară și în același timp să participe la treburile gospodărești de acasă în loc să petreacă multe ore și mulți bani făcând naveta.

Note:

  1. După ce Asociația FAVOR a prezentat aceste aspecte primarului, autoritățile din Filipeni au reușit să convingă compania locală de transport să-și modifice programul orar. Astfel, la acest moment, există un autobuz care trece prin Mărăști în jurul orei 7:00 și pleacă din Bacău la 15:00 pentru a aduce elevii acasă.
  1. A se vedea și alte programe similare, precum Abeka Accademi and Whitmore School – Compuhigh, cursuri liceale on-line acreditate care funcționează cu mare succes de mulți ani.
Media
No rating yet

Comments are closed.