2

Autoritățile băcăuane au participat joi, 22 ianuarie, la o dezbatere publică în care s-a discutat despre situația clubului de fotbal Sport Club Bacău, principalul subiect adus în discuție fiind, din nou, finanțarea echipei din bani publici prin intermediul fondurilor nerambursabile oferite prin Legea 350.

Evenimentul a fost organizat de jurnaliștii cotidianului Deșteptarea și a adus la aceeiași masă foști fotbaliști, oameni de afaceri și politicieni locali, printre care Ionel Floroiu (vicepreședinte Consiliul Județean Bacău), Gabriel Căsăneanu (consilier județean) Radu Ababei (viceprimar), George Bogatu (consilier local) și Cristinel Manolache (Consilier local). În mod  (deloc) surprinzător, cetățenii, cei despre ai căror bani s-a discutat, nu au fost invitați să își expună punctul de vedere cu privire la cheltuirea fondurilor publice.

Din nou, discuția s-a dus către echipa de fotbal și nu către sport, către construirea unui nou stadion și nu către  dezvoltarea infrastructurii necesare practicării sportului de către copii

Discuția s-a purtat mai întâi în jurul formei sub care clubul va funcționa în viitor. S-a decis astfel crearea unui nou ONG care să preia echipa, iar membrii consiliului director să fie format din oameni de afaceri care cotizează cu o anumită sumă de bani, propunerile per cotinzat fiind situate în jurul valorii de 10.000 lei.

Autoritățile insistă cu proiectul lansat în toamna trecută, legat de construirea unui nou stadion de 20.000 de locuri, în centrul orașului, proiect de hotărâre despre care am atras atenția că nu respectă cerințele minime de transparență și nu este fundamentat pe argumente suficient de solide. Astfel, viceprimarul Radu Ababei a anunțat că lucrările la noua arenă din centrul orașului vor începe în acest an, iar până în toamnă este posibil să fie gata prima tribună de 8.000 de locuri. În ceea ce privește sursele de finanțare, Radu Ababei a precizat doar că „speră ca banii să nu vină doar din fonduri locale, ci și de la guvern”. Pe baza aceste speranțe, municipalitatea va angaja băcăuanii, pe următorii trei ani, la plata a cel puțin 25 milioane de euro pentru a construi un stadion pe care nimeni nu știe în acest moment cine va juca și în ce ligă. În plus, nimeni nu a fost interest să întrebe băcăuanii dacă problema echipei chiar este una prioritară în momentul de față ținând cont de situația economică în care a ajuns județul nostru (Vezi articol bacauinfo).

1Autoritățile asigură că vor finanța echipa prin legea 350 care permite finanțarea doar pe bază de proiecte. Dacă proiectul depus va primi un punctaj mic de la „evaluatori”?

Revenind la situația organizației nonguvernamentale prin aleșii noștri doresc să direcționeze banii la fotbal, există și aici numeroase semne de întrebare. În primul rând, una dintre concluziile întâlnirii a fost aceea că Asociația va funcționa, cel puțin în primii ani, pe bani de la bugetul local și județean. Viceprimarul municipiului Bacău, Radu Ababei, a dat asigurări că noua asociație va primi fonduri nerambursabile prin Legea 350 privind finanțările ong-urilor. Întrebarea este de unde au autoritățile, încă de pe acum, certitudinea asupra câștigătorului competiției de proiecte pentru fondurile destinate sportului? Potrivit reglementărilor legale, finanțările pe legea 350 se acordă exclusiv prin competiție de proiecte; astfel, ce se întâmplă dacă vor fi alte proiecte care vor primi punctaje mai mari, iar întreg proiectul Asociației Sport Club Bacău nu va fi demarat? Luăm în calcul această ipoteză pornind de la ideea că viitoarea competiție de proiecte va fi una corectă, iar toți aplicanții vor avea aceeiași șansă.

  • Proiectul sau proiectele stabilite ca fiind câştigătoare sunt acelea care întrunesc punctajul cel mai mare, rezultat din aplicarea unui algoritm de calcul, fiind cele mai avantajoase din punct de vedere tehnico-financiar.
  • Evaluarea în sistem competitiv a proiectelor se va face în conformitate cu criteriile generale de evaluare prevăzute în prezenta lege, precum şi cu criteriile specifice de evaluare care vor fi elaborate de fiecare autoritate finanţatoare.

Extras din Legea nr. 350/2005 > CAPITOLUL II > SECŢIUNEA a 7-a > Art. 31. > (1)

De altfel, principiile pe care este fundamentată prezenta lege interzic direcționarea acestor fonduri către un obiectiv specific. Legea implică folosirea unui sistem concurențial, ori în cazul de față vom avea o singură echipă de fotbal care va putea accesa singură o line de finanțare creată special pentru aceasta. De asemenea, intenția actuală a autorităților încalcă principiul tratamentului egal, respectiv aplicarea în mod nediscrimnatoriu a criteriilor de selecție.

b) eficacitatea utilizării fondurilor publice, respectiv folosirea sistemului concurenţial şi a criteriilor care să facă posibilă evaluarea propunerilor şi a specificaţiilor tehnice şi financiare pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă;

d) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie şi a criteriilor pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, astfel încât orice persoană fizică sau juridică ce desfăşoară activităţi nonprofit să aibă şanse egale de a i se atribui contractul respectiv;

Bani către fotbal sau către activități ce țin de îngrijirea copiilor, bătrânilor, bonavilor sau dezvoltarea tinerilor băcăuani?

Atât de mult importanta lege 350, soluția salvatoare pentru fotbalul băcăuan în viziunea autorităților are, în mod normal, o cu totul altă destinație. Legea 350 ar trebui să reprezinte principala sursă de finanțare pentru organizațiile nonguvernamentale sau pentru persoanele/grupurile care desfășoară activități pe care mediul privat sau autoritățile nu le pot furniza sau nu pot oferi aceeași calitate. De exemplu, numeroase organizații desfășoară activități de dezvoltare personală și consiliere cu tinerii liceeni și studenți, alte organizații au creat centre de îngrijire a bolnavilor, se ocupă de protecția mediului sau îngrijesc bătrâni și copii din medii defavorizare. În momentul de față, acestea se finanțează, de regulă, prin fonduri externe sau prin donații. Să strecori printre astfel de activități o linie de finanțare dedicată exclusiv unei echipe de fotbal reprezintă o nerecunoaștere a activității acestor organizații care oferă comunității enorm și primesc la schimb… fotbal de liga a doua.

Nu în ultimul rând, legea prevede ca orice proiect să cuprindă o serie de elemente clar definite: scop, obiective SMART, activități clar detaliate și încadrate în timp, buget clar detaliat, rezultatele urmărite și indicatori cuantificabili. Înainte ca aleșii noștri să demareze acest proiect, facem apel la aceștia să lanseze în dezbatere publică proiectul conceput după elementele enumerate pentru ca fiecare băcăuan să știe exact ce proiect susține și la ce rezultate se așteapă.

  • Proiectele vor cuprinde informaţii despre scopul, obiectivele specifice, activităţile, costurile asociate şi rezultatele urmărite, evaluabile pe baza unor indicatori precişi, a căror alegere este justificată.

Extras din Legea nr. 350/2005 > CAPITOLUL II > SECŢIUNEA 1 > Art. 7. >

Autorul articolului

Articole asemănătoare

2 Response Comments

Lasă un comentariu

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.