Smarandache Miron Alexandru – Noul Cod rutier, un nou bir pe capul românilor!
Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă
Domnul Miron Alexandru Smarandache:
“NoulCod rutier, un nou bir pe capul românilor!”
Toată tevatura privind legiferarea noului Cod rutier al României denotă, pentru a nu ştiu câta oară, starea de disoluţie în care îşi desfăşoară activitatea alianţa politică aflată la guvernare. Ministrul afacerilor interne anunţă în Guvern prevederile noului Cod, fără acceptul partidului din care face parte. Crin Antonescu îl mustră. Stroe revine cu o altă propunere. În final, premierul opreşte documentul înainte de a se transforma în mult dorita ordonanţă de urgenţă. Este un nou exemplu elocvent că lucrurile sunt departe de a sta “pe roze” în USL. Ba, din contră, oamenii nu se mai înţeleg, toată lumea vede acest lucru cu ochiul liber, însă divergenţele lor majore nu trebuie să afecteze populaţia României.
Vreau să lansez câteva consideraţii personale referitoare la documentul care are menirea de a diminua numărul românilor morţi pe şosele şi de a reinstaura respectul în trafic, decenţa, conducerea preventivă etc. În opinia mea, scopul principal al acestui nou proiect de Cod rutier este acela de a diminua numărul accidentelor, nu să nenorocim familiile şoferilor din România. În cazul în care cuantumul noilor amenzi ar rămâne în ultima formă, familii întregi de români ar trebui să îşi vândă casele, proprietăţile şi bunurile pentru a plăti amenzile şoferilor care “calcă pe bec”. Mai ales în ceea ce priveşte trecerea pe culoarea roşie a semaforului, aspectul este extrem de relativ, deoarece, spre exemplu, poţi forţa trecerea pe galben într-o intersecţie, iar agentul constatator să susţină că ai trecut pe roşu. În acest caz, de unde să plătească un şofer amenda de 8.000 de lei, dacă el câştigă, să spunem, 800 de lei lunar? De asemenea, suspendarea permisului timp de doi ani pentru trecerea pe culoarea roşie a semaforului este vehement contestată de şoferi. Ce se întâmplă dacă prind un ambuteiaj în centrul Capitalei, nu vor mai putea conduce în următorii doi ani?….
Aceasta este cea mai mare problemă a noului Cod rutier: valoarea enormă a amenzilor. Consider că nuputem face un Cod rutier cu sancţiuni pecuniare date pentru buzunarele părinţilor copiilor teribilişti, de bani gata, care sunt într-un număr infim raportat la veniturile generale ale locuitorilor din România.
De asemenea, proiectulnoului Cod rutier mai ridică şi alte semne de întrebare. Spre exemplu, sancţiunile stabilite împotriva celor care pun în pericol viaţa participanţilor la trafic ar trebui înăsprite, însă noul Cod rutier pare, culmea!, mai permisiv din acest punct de vedere decât cel vechi, respectiv cel aflat acum în vigoare. În privinţa incidentelor de circulaţie se merge doar pe varianta pedepsirii celor vinovaţi, cu alte cuvinte vrem doar să sancţionăm şi să amendăm vinovaţii, fără ca documentul să se îndrepte împotriva cauzei, adică pe măsuri de prevenţie. Este o întrebare la care iniţiatorii nu au găsit încă răspuns.
Un alt aspect în neregulă este, spun eu, faptul că noul Cod rutier nu pune accentul pe reglementarea circulaţiei pe drumurile publice a TIR-urilor şi microbuzelor, cu toate că statisticile arată că acestea reprezintă o sursă majoră a accidentelor. Cred că trebuie reglementată şi această problemă în Codul rutier ce va fi adoptat. Totodată, statisticile oficiale arată că în 12 ani am avut 25.000 de morţi pe şoselele României.Guvernul vrea acum să modifice Codul rutier şi amenzile, dar ce ne facem cu desele cazuri de incompetenţă semnalate în rândul Poliţiei Rutiere?
Personal, înţeleg constrângerile bugetare din această perioadă de criză, însă la fel cum Guvernul nu are bani, nici populaţia nu are bani! Nu putem să impunem amenzi de mii de lei pentru o infracţiune, oricare ar fi aceasta, în condiţiile în care avem şoferi cu salariul minim pe economie, de 700 de lei lunar…Este o măsură disproporţionată, discriminatorie chiar. Nici măcar un om cu salariul mediu pe economie nu îşi va putea permite să achite aceste contravenţii.
Consider că Guvernul ar face mult mai bine să trimită proiectul în Parlament, şi nu să-l promoveze prin ordonanţă de urgenţă. Dacă proiectul Roşia Montană a fost trimis Legislativului, pe considerentul că este forul democratic suprem, chiar dacă parlamentarii nu sunt specialişti în minerit şi geologie, cu atât mai mult se impune ca proiectul noului Cod rutier să fie dezbătut la o dimensiune mai largă, în Senat şi Camera Deputaţilor. Până la urmă parlamentarii, dacă nu sunt avizaţi pe multe alte domenii de activitate, cel puţin şoferi sunt în marea lor majoritate.