Se poate mai bine în Bacău… pentru comunicarea autorităților locale cu cetățenii în mediul online
Mediile de comunicare tradiționale nu mai sunt de mult principalele surse de informare și interacțiune dintre diferitele entități publice și publicurile lor.
Apariția și dezvoltarea rapidă a social media, care a devenit principala sursă de informare, a contribuit major la renunțarea canalaleor clasice de comunicare și la realizarea de investiții din partea instituțiilor și corporațiilor în tehnologiile social media.
Dacă companiile au înțeles că a comunica cu publicul este principalul pas spre succes și crearea unei imaginii pe piață, unele instituții publice din România încă sunt restante la acest capitol. În cadrul acestui articol am analizat activitatea autorităților băcăuane în mediul virtual și gradul lor de interes pentru construirea unei comunicării bidirecționale cu cetățenii în slujba cărora se află.
Instituțiile băcăuane pe rețele de socializare
Cum stau instituțiile noastre locale la acest capitol? Orice băcăuan care a căutat măcar odată pe cea mai cunoscută rețea de socializare Primăria Bacău sau Consiliul Județean Bacău știe să răspundă la această întrebare. Din păcate, nici Primăria Bacău, nici Consiliul Județean Bacău nu sunt active în mediul virtual.
Primăriile din orașele mici ale județului au înțeles utilitatea acestor rețele de socializare și au început să fie active. Să luăm drept exemplu, Primăria Municipiului Onești care postează în mod constant pe pagina ei de socializare, deciziile discutate în ședințele de Consiliu Local, evenimentele ce au loc în Onești sau informații ce țin de administrarea orașului. Un alt exemplu de instituție care își utilizează pagina de pe rețeaua de socializare pentru a-și informa cetățenii, dând în acelaș timp dovada și de transparență decizională este și Primăria Comunei Itești, toate acestea în timp ce Consiliul Județean Bacău nu are nici măcar creată pagină oficială.
Călărași, Dolj și Botoșani – județe unde autoritățile locale au decis să utilizeze rețelele de socializiare pentru a fi mai aproape de cetățeni
În ceea ce privește celelalte județe din țară, majoritatea au înțeles utilitatea rețeleor de socializare și își informează cetățenii în mediul online.
Raportându-ne doar la câteva dintre cele mai slab dezvoltate economic orașe din țară: Botoșani, Călărași, Dolj și nicidecum la capitala țării, observăm că acestea sunt interesate să interacționeze cu cetățeni prin intermediul noiilor medii de comunicare. Acestea au pagini active și actualizate cu informații de interes public, cum ar fi: invitații la dezbaterile publice, investițiile realizate în oraș din banii publici, proiecte propuse pentru a fi finanțate din fonduri europene, informații cu privire la taxele și impozitele locale, sărbători locale dar și comunicate de presă privind spectacolele organizate în preajma sărbătorilor naționale, subiecte care îi atrag pe cetățeni și îi determină să ofere un feedback autorităților locale..
Cu siguranță și băcăuanii ar fi deschiși și interesați să se informeze mult mai ușor și în timp util cu privire la informațiile care țin de administrația publică locală, însă Consiliul Local și Consiliul Județean Bacău din păcate încă nu s-au adaptat la era social-media, punându-le la dispoziție celor interesați doar site-ul lor neactualizat.
Sperăm ca în cel mai scurt timp să spunem „Jos pălăriaˮ pentru comunicarea în mediul virtual a autorităților locale, azi le spunem doar că „Se poate mai bineˮ.
Autor: Andreea Frunză, voluntar Comunicare în cadrul proiectului Cetățeni Activi pentru Bacău, din partea Asociaţiei Un Zâmbet Bacău.