Avram Constantin – Revenirea la impozitarea diferenţiată, un balon de oxigen pentru majoritatea românilor!

Intervenţie consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedinţă

Domnul Constantin Avram:

„Revenirea la impozitarea diferenţiată, un balon de oxigen pentru majoritatea românilor!”

În ultimele zile, dincolo de disputele care polarizează scena politică autohtonă, a revenit în dezbaterea publică o problemă cu adevărat importantă pentru oameni, respectiv intenţia de renunţare la cota unică de impozitare şi revenirea la sistemul diferenţiat. După cum se ştie, cota unică de 16% a fost adoptată în România în anul 2005 şi a înlocuit impozitul diferenţiat, în cinci trepte, cu cote cuprinse între 18% şi 40%. Declaraţia mea politică de astăzi se doreşte a fi o pledoarie concretă pentru schimbarea sistemului românesc de impozitare, iar în susţinerea impozitării diferenţiate am să aduc câteva argumente plauzibile.

Impozitarea progresivă prezintă mai multe avantaje de luat în considerare, atât pentru cetăţeni, cât şi pentru economie, în ansamblul ei. În primul rând, actualul sistem de impozitare cu cotă unică a favorizat net adâncirea decalajului dintre categoriile populaţiei. Impozitarea unitară a românilor care câştigă 800 de lei, spre exemplu, la fel ca şi cei cu venituri de mii de euro, precum angajaţii Autorităţii de Supraveghere Financiară, este incontestabil în favoarea celor cu câştiguri mari sau, oricum, peste medie. În acest fel, s-au încurajat şi perpetuat diferenţele enorme existente între oamenii care au venituri mari şi cei simpli, care se descurcă extrem de greu, de la o lună la alta, cu salarii de câteva sute de lei. Specialiştii estimează că, din 2005 încoace, de la introducerea cotei unice, diferenţele de venituri şi implicit de nivel de trai dintre românii „cu stare” şi cei aflaţi la limita sărăciei au crescut considerabil. Astfel, cota unică a împărţit populaţia României în două mari şi disproporţionate categorii: bogaţi, circa 10-15%, şi săraci, circa 85-90%. Treptat, categoria cetăţenilor cu venituri medii, clasa mijlocie în speţă, s-a subţiat considerabil, aceasta trecând mai degrabă în categoria celor săraci, fără posibilităţi de a mai avansa din acest punct de vedere.

Strategia fiscal-bugetară a Guvernului pentru perioada 2014-2016 are în componenţă renunţarea la cota unică, ca o măsură certă ce are drept scop relaxarea fiscală. În cazul în care impozitarea diferenţiată nu majorează nivelul de 16%, dar coboară celelalte cote sub 16%, aceasta poate reduce costul muncii, ar avea efecte pozitive asupra ocupării forţei de muncă şi, implicit, ar conduce la creşteri însemnate ale veniturilor la bugetul de stat, având în vedere gradul ridicat din prezent al muncii la negru. România a înregistrat în ultimii patru ani o creştere constantă a fiscalităţii, deci ne aflăm neîndoielnic într-un moment propice al nevoii de relaxare fiscală, pentru a stimula creşterea şi stabilitatea economică.

Desigur, există dezbateri pro şi contra privind modul în care guvernarea va face posibilă schimbarea schemei de impozitare. Sunt voci care susţin că se doreşte mai degrabă modificarea în sens regresiv, nu progresiv, respectiv să nu se depăşească cota actuală de 16 la sută, ci ea să scadă pentru anumite categorii ale populaţiei. Cu toate că o astfel de variantă ar conduce, într-o primă fază, la înregistrarea unor pierderi de moment la capitolul încasări, pe termen mediu şi lung vom asista în mod cert la creşterea nivelului de trai al românilor, la sporirea suportabilităţii asigurării coşului zilnic. Este cât se poate de limpede că înlocuirea cotei unice cu impozitul diferenţiat în trei trepte va avea din start efecte pozitive, contribuind la creşterea consumului tocmai pentru categoria cea mai săracă şi defavorizată a populaţiei.

Sunt numai câteva din multitudinea de argumente constructive pentru introducerea impozitul diferenţiat pe venitul salarial, cu deductibilităţi fiscale, cu cote de 8%, 12% şi 16%, care să fie aplicate în funcţie de nivelul veniturilor. De asemenea, dacă Executivul va reuşi şi reducerea semnificativă a contribuţiilor de asigurări sociale cu 5 puncte procentuale, începând cu luna iulie a acestui an, această măsură ar fi un alt balon de oxigen pentru români. Este vorba despre o reducere cam cu 25%-26% a ceea ce se plăteşte în prezent de către contribuabil, încurajându-se astfel actul de angajare şi de creare de noi locuri de muncă.

Personal, aşa cum am afirmat şi argumentat mai sus, susţin introducerea unui nou sistem de impozitare, cel diferenţiat, tocmai pentru stoparea polarizării sociale, dar şi pentru că în 2013, am înregistrat cea mai mare creştere economică din Uniunea Europeană. Cred că este corect pentru stadiul actual al României ca oamenii să plătească în raport cu veniturile, respectiv să plăteşti mai puţin dacă câştigi mai puţin, şi mai mult, dacă câştigi mai mult.

Autorul articolului

Articole asemănătoare

Fără comentarii

Comments are closed.